• Sinar1Dinar

    Kembali

    kepada sinar kegemilangan sistem kewangan Islam di zaman Rasulullah SAW, para Sahabat dan Tabi'in. Hubungi sinar1dinar@gmail.com.

  • Masjid Serdang

    Amal Jariah

    untuk pembinaan semula Masjid Jamek Serdang. No akaun CIMB Islamic 12120000421106.

    Hubungi - Nazir: 013-3611 522,

    Setiausaha: 013-7011 565,

    Bendahari: 013-3648 456,

    Email:info@masjidserdang.org

  • Maahad Tahfiz

    Maahad Tahfiz Baitul Hikmah

    Amal Jariah untuk pembangunan Maahad Tahfiz di Kg Sungai Buloh, Sedim, Kulim, Kedah.

    Pusat Tahfiz MTBH

    Akaun Maybank 552059682378

  • Untuk Di Sewa

    Untuk Di Sewa

    Ruang iklan untuk di sewa berserta banner pengiklan. Pendapatan dari iklan akan di gunakan untuk penambahbaikkan Anjung Rakyat di masa hadapan. Hubungi Admin.

  • Aqsa Syarif

    Sumbangan

    untuk Tabung Kemanusiaa Palestin melalui Aqsa Syarif Berhad.

    Akaun Bank Islam 1209-20100-34904

    Akaun Maybank Islamic 551575-004299

    www.aqsasyarif.org.my
  • Syria

    Sumbangan

    untuk Rakyat Syria.

    Pertubuhan Ikram Malaysia.

    Akaun Bank Islam 1202-90100-63512

    Pertubuhan Sinar Damsyik Malaysia (Syria Care)

    Akaun MayBank 562106630487

Khalid Samad Dan PASMA

Comments
PAS berdepan dengan musuh politik dalaman mereka sendiri yang disebabkan tertubuhnya. Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa). Mereka dikatakan tidak mahu lagi patuh kepada kepimpinan ulama yang dipimpin Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang..

Pas berbeda pandangan antara dua kepimpinan bro ! kumpulan ulama nampak semacam cuak dan bimbang sangat dgn Pasma ?..manakala kumpulan Pro ! lebih matang berfikir dan bertindak..tidak gopoh macam puak so called ulama ? ular yg menyusur akar tidak akan hilang bisa dia bro ! kah kah kah
nampak sangat 'populariti' ulama Pas sikit menjunam ! kesilapan demi kesilapan dicipta mereka sendiri ! jangan salahkan orang kalau respek mereka termasuk ahli yang setia selama ini kian pudar dan mula terhakis ? Salahkan 'pembawaan' kita yang mengaku tau serba serbi..ahli menilai bro..menilai cakap kepimpinan dan tindak tanduk mereka..jangan fikir ahli bawahan buta kayu? ahlisekarang bukan lagi jenis ahli yang duduk bersila di kampung baca doa selamat ? ahli sekarang, ahli yang rata2 kumpulan belia dan dewasa terpelajar..skop ilmu dan kerjaya mereka berbagai bro ! 
cuma kadang tu mereka adalah
 'the silent reader' terhadap tingkahlaku kepimpinan !

Kita agak kaget juga bro ! Terengganu yang beriya2 sangat melarang ahli menyertai Pasma ? tiba2 dikejutkan dengan permohonan yang tinggi
berbanding lain2 negeri ? Pelik bin ajaib ! kah kah kah

Musuh kita bukan PASMA bro ! PASMA yang ditubuhkan bertujuan mengukuhkan Pakatan Rakyat. Usaha yang dilakukan oleh PASMA dengan mengadakan program dialog dan bertemu penyokong Pakatan Rakyat adalah usaha terbaik dan mesti diteruskan. Penggerak PASMA adalah merupakan orang yang kita cukup kenali dan merupakan orang yang telah diuji dan bertahan selama lebih 30 tahun dalam perjuangan..
Kenali musuh sebenar kita dalam berpolitik ! 
Jangan sampai kita pun 'dok main mata' 
'dok main aci lon' sama dengan depa ?
Sampai bila pun kita asyik dok kena 'luku' saja dgn depa ?..
Pasaitu Khalid Samad kata, Pas pun sama ngan Umno?
Kah Kah Kah

Akhbar hari ini melaporkan perkembangan PasMa ketika ini amat mengejutkan apabila banyak permohonan untuk menyertai badan bukan kerajaan (NGO) itu di Terengganu berbanding negeri lain.

Penubuhan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) dilihat menjadi antara punca perpecahan dalaman PAS iaitu antara pendukung ideologi Islam dan Anwarinas.


Khalid Samad: Larang ahli sertai PasMa, 
PAS sama dengan Umno 

OLEH JAMILAH KAMARUDIN
Published: 24 October 2014

Gambar fail TMI



Baca Abis

Berita Petang - P Pinang Haram Pendatang Jadi Tukang Masak Gerai

Comments
Ini berita menarik bro ! dah lama warga Penang dok merungut pasai nie..elok sangat laa tu ! depa bagi tempoh peralihan setahun ! masa tu dah cukup bro ! 'taste' asli Pulau Pinang dah lari banyak bro ! tu yg aku pun dok lari pi makan kat Tanjong Tokong..Kat Teluk Kumbar ! masih ramai melayu dok 'maintain' masakan tradisi lagi,,Kah Kah Kah..
Kalau hangpa ronda dalam Tanjong..terutama kat 'Penang Road' semua muka mastan bro ! Tidak pun puak Eeee ! kedai nasik kandaq jangan cakap laa..setengah tu haram tak gheti cakap melayu ? lain kita mintak..lain yg depa bawa mai ! Nak cari melayu ? kena pi ceruk sikit kat luar Bandaraya tu ! Inilah warna warni Penang ! kah kah kah

Begitu juga kat pekan nat pekan sehari dan pasar malam..dari batu ferringhi sampai kat Bayan Lepas sampai ke Balik Pulau..muka depa warga asing yg ramai 'dominate' kat sinun..Dulu akhir tahun 80an ! aku buka gerai makan kat Sg. Nibong, kat 'Medan Suri' sebelah Mesjid Jami' Sg. Nibong..bisnis baguih bro ! semua warga tempatan yg meniaga kat  situ ! ada laa sorang dua mastan dok tempek ! kah kah kah

Begitu juga cerita kat Kedah ! lihat sisipan kat bawah ! kah kah kah


Gambar MKini


Baca Abis

Apa Nasib Anwar ?

Comments
28 Oktober ini adalah tarikh yang akan diingati oleh sakalian pencinta keadilan bro ! pada tarikh ini..ada dua kes perbicaraan serentak yang akan berlaku..satu melibatkan Ketua Pembangkang DSAI dan satu lagi melibatkan Presiden PAS di dua tempat yg berbeza...fokus aku ialah Anwar Ibrahim..Jika ditakdir beliau ke 'dalam' lagi..pasti scenario politik akan berubah dgn drastik sekali bro ! dan inilah yg sangat2 didambakan oleh grombolan dan segala macai depa.. termasuklah beberapa kerat macai yg baru tumbuh melalui NGO tertentu bro ! kah kah kah..

Berbelas tahun..dah 15 tahun berlalu..satu masa yg lama, sejak beliau di 'kerjakan' dulu..Pakatan Rakyat lahir hasil iltizam beliau ! ramai lupa hakikat ini.. politik M'sia selepas itu cukup meriah ! penentangan dgn slogan 'Lawan Tetap Lawan' dicetuskan oleh insan ini bro !.. Anwar terus diterima rakyat, dalam dan luar negara.. Lahirnya PKR adalah atas sebab2 yg sudah dimaklumi semua..sekutu PR 'tertentu'?  tidak senang dgn kemampuan 'luar biasa' PKR ini memenangi banyak kerusi di PRU lalu..kerjasama yg nampak padu..dirobek2 oleh sesetengah kumpulan dlm Pakatan sendiri..Banyak asbabnya ! kadang2 terfikir agenda 'kelompok' itu lebih 'mesra Umno' mesra Grombolan ! mereka lebih bersedia jadi pak yet Umno kerana 'ada sesuatu' mungkin yang dijanjikan ? 
Hasilnya, PR kelihatan semakin rapuh? Kebencian kpd Anwar oleh kumpulan tertentu dlm PR sendiri ? semakin menjadi2..seolah mereka sama naik dgn UMNO ? kadang2 lebih Umno dari Umno sendiri...kah kah kah..

Yang budak2 dok beringus pula, ujudkan NGO tertentu? maka bertempiklah mereka minta si Anwar bersara dari politik atau cuba2 fikirkan persaraan ? kononnya rakyat dah letih dgn 'politiking' Anwar ? kah kah kah  

Fitnah ke atas Anwar hingga sekarang tidak mampu dibuktikan secara anak jantan ! apa nak heran bro ! UAI pun depa buat benda yg sama? pun depa buat video sex melibatkan tokoh agama ini ( 'Bukan Azhar Idrus, jangan percaya' )! hanya kerana UAI lantang 'mengkritik' depa dan menjadi 'ikon' anak muda yg dahagakan 'ilmu' secara 'santai' yg dikuliahkan oleh UAI !...Inikan pula Anwar? Fitnah dah jadi semacam makanan depa puak tu siang dan malam..demi sedikit nasik yang dicari !!

Undang-undang liwat Malaysia seolah-olah wujud untuk mendakwa Anwar..HRW

kredit gambar: wak labu


Baca Abis

Tiga Kisah Aneh - Mimbar Jumaat

Comments
Jumaat ini, kita ikuti tiga kisah yang jarang 
kita temui dan membacanya !
Semua kisah ini ada 
kaitan dengan akidah, syariat dan akhlak Islam
juga sebagai Muslim dalam hidup harian..
moga kisah ini jadi tauladan 
untuk sama-sama kita fikirkan.


Kisah Satu
قصة القارب العجيب
Kisah Perahu Aneh


Baca Abis

Iklim Makin 'Panas' Bro !

Comments
Iklim M'sia sekarang ini berhujan sikit sana sini bro ! ada juga ribut kencang macam kat Pendang dan Pandamaran di Kelang yang menerbangkan bumbung rumah dan sebagainya..lihat video di KedahLanie.info..yang panas tatap akan sejuk bro ! rakyat M'sia mudah lupa..dan mudah melupakan kebejatan di suatu pihak 
lagi yang kian rakus dalam membadai dan mengambil 'peluang' atas kelalaian rakyat memahami tindak tanduk mereka..barang kian mahal..nilai perkhidmatan kian buruk..anak muda mendamba kerja..hanya yang 'rapat' dengan mereka 
di atas sana punya peluang seluas lautan hindi ! 
bagi rakyat biasa2 nie..berpeluh sampai ke keting punya caghi makan ! 
Dalam dok sronok peluk hanjing..gomen pula macam dok 'peluk tubuh' ?
tengok rakyat dok gelabah dok kuntau cari makan bro !
Kah Kah Kah


Panas 1
Imej dari FB
Qaireen Izzaty Abu



Baca Abis

Tok Arab Main Lumba Anjing ! Melayu Syok Sentuh Anjing ?

Comments
Aku tidak berhajat komen sangat isu  anjing  nie bro ! cuma hangpa tengok dah laa dua video di bawah tu. masalah anjing nie dah banyak ulama berikan penjelasan, tak payah lagi aku paparkan..cuma di sini..dalam kita dok galak nak pi buat keroja yang tak berapa pekdah? malah mengundang lagi pelbagai kalut malut terhadap isu yang sebenarnya sudah jelas dalam Islam .. Tok Arab gunakan anjing untuk lumba bro ! yang kita dok pi raba, pegang, cium bla bla...kah kah kah...tu namanya bankrup idea ! orang buat anjing untuk kegunaan tertentu, bukan pi dok peluk cium bro ! kah kah kah...bab anjing pun melayu tak berapa nak khatam..kena belajaq balik laa bab dan pecahan najis nie ! baca di sini...

عيسى ابراهيم - ما سبب اللعنة على الكلاب في الإسلام

aku petik ringkasan sikit dari mafhum "apakah sebab2 dilaknat anjing dalam Islam" yang ditulis oleh Isa Ibrahim..anda baca pautan itu..
لا يجوز للمسلم أن يقتني الكلب ، إلا إذا كان محتاجاً إلى هذا الكلب في الصيد أو حراسة الماشية أو حراسة وحرث الزرع.
روى البخاري (2145) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( مَنْ أَمْسَكَ كَلْبًا فَإِنَّهُ يَنْقُصُ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطٌ إِلا كَلْبَ حَرْثٍ أَوْ مَاشِيَةٍ).
Mafhum- "Tidak dibenar orang Islam memelihara anjing, kecuali jika ada hajat (tujuan) untuk berburu atau menjaga ternakan atau ladang"
Dalam HR Bukhari (no. 2145) Dari Abi Hurairah RA, katanya, bersabda Rasulullah s.a.w, mafhumnya..."Barangsiapa yang menyentuh (mengusap) anjing, sesungguhnya akan berkurang pahalanya setiap hari satu Qirat kecuali anjing yang disentuhnya adalah anjing penjaga atau penjanga binatang ternak."
Wallahu'alam...

Media sosial sekarang nie..gamat pasai anjing nie bro ! gamat pasai melayu pegang anjing, ada yg cumbu2 ngan anjing, dakap anjing dan sebagainya ! ramai yang memuji, ramai pulak yg mengecam sesama sendiri...

Hadis Ibn Majah : 3640

روى ابن ماجه عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :

( إِنَّ الْمَلائِكَةَ لا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلا صُورَةٌ ) صححه اٍلألباني في صحيح ابن ماجه .

Artinya :

Ibn Majah meriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib RA dari Nabi s.a.w bersabda : sesunggunya Malaikat tidak akan masuk pada suatu rumah yang terdapat anjing dan gambar. Syeikh Albani mengangapnya Hadis Shahih dalam kitab hadis Ibn Majah.

PANDANGAN ULAMA

Jamak para ulama (Jumhur Ulama) berperndapat bahwa tidak dibenarkan memelihara anjing kecuali pada tiga kategori anjing tersebut diatas (Anjing pemburu, Anjing Penjaga ternak dan Anjing penjaga ladang), namun ada beberapa ulama juga berpandangan bahwa pengecualian tersebut diatas boleh dikiaskan kepada bolehnya memelihara anjing dengan status anjing tersebut memberi manfaat dan menolak bahaya, seperti memelihara anjing sebagai penjaga rumah.. Wallahu'alam
Jakim pulak bro ! akan segera menyiasat program 'sentuh anjing' nie..sila rujuk ..

Tok sheh Arab di Qatar bersedia
dalam perlumbaan anjing 'saluki'
tahun 2013 yang lalu
www.moc.gov.qa


Baca Abis

Cerita Rakyat Susah dan Melarat

Comments
Kita selalu terlupa nasib sesetengah dari kita,,yang melarat susah dan miskin..nak makan pun tak ada...pelajar susah dgn PTPTN ? dok cari keroja nak bayaq hutang ? mak long ngan paklong dok merungut getah tak naik2...cukup bulan habis belanja..yg keroja gomen pulak..malam buat 'OT' jual nasik lemak, jual burger..

Bila banyak gerai makan tumbuh di sana sini ?  taulah kita..rakyat sedang hadapi segheba macam cabaran hasil dari 'senak' dan 'demam' untuk 'survival' hidup sendiri dan keluarga..segala2nya terasa mahal sekarang bro...dapatan bawah RM3000 sekarang dikira susah dan miskin...Di bawah..hanya sekelumit saja yg sempat dimuatkan..anda baca pojoknya dan teruskan bacaan lengkap dgn klik pautan di setiap imej yg terpapar...


Cerita 1
foto Sinar Harian
Zaleha sedang mengemas barang sambil
duduk berikutan rumahnya yang baharu dimasuki air.



Baca Abis

Apa Yang Seronok Sangat ?

Comments
Ramai orang Islam sekarang yang sudah tidak dapat bezakan antara membela, menyentuh anjing dan yang seumpamanya, adakah kerana anak2 anjing ini nampak gebu dan bersih luaran ? maka ramai yang teruja dgn acara 'I Want to Touch a Dog' ini..Apa yang Sronokkkkkkk sangat tu? kah kah kah

Aku lihat orang Islam sekarang 'jiwa kacau' seghabut. yang ditegah itulah yang diambil ! kalo peluk bewook pun kira okey lagi bro ! kah kah kah, dah mula ada Melayu kempen ajak pegang anjing, ‘I Want to Touch a Dog’ atasi prejudis bagi rapatkan jurang konon ? Jurang apa? kah kah kah

Agenda senyap Nasara dan Yahudi sudah menguasai anak2 muda kita ! Haram dan Halal dalam Islam sudah jelas..tetapi antara Halal dan Haram inilah yang paling banyak disuntik oleh agenda Nasara Yahudi dalam segenap sudut amalan harian kita..kita nampak macam tak ada apa2an.. tetapi itulah yang menjadika kita umat Islam tiada berbeza sangat dengan golongan tersebut! Wallahu'alam.


Foto Malaysiakini


Baca Abis

IKhwan Muslimin 'Hantam' PAS Kaw-Kaw !

Comments

SUNDAY, 19 OCTOBER 2014
Parti Islam dan bukan Islam patut bekerjasama, kata pemimpin Ikhwanul Muslimin

Parti Islam dan bukan Islam patut bekerjasama, kata pemimpin Ikhwanul Muslimin 


Foto themalaysianinsider


Baca Abis

PAS - UG Dream Team

Comments
Bayangan UG Dream Team nie dipadankan hasil nukilan ilham dari FB Rakyat Bangkit..
Bayangan Senarai Pemimpin Impian PAS & AJK PAS Pusat 
adalah untuk muktamar tahun hadapan barangkali ? Di bawah diperturunkan senarai penuh seperti
diilhamkan oleh Rakyat Bangkit !!
Kah Kah Kah

Rakyat Bangkit


Baca Abis