• Sinar1Dinar

    Kembali

    kepada sinar kegemilangan sistem kewangan Islam di zaman Rasulullah SAW, para Sahabat dan Tabi'in. Hubungi sinar1dinar@gmail.com.

  • Masjid Serdang

    Amal Jariah

    untuk pembinaan semula Masjid Jamek Serdang. No akaun CIMB Islamic 12120000421106.

    Hubungi - Nazir: 013-3611 522,

    Setiausaha: 013-7011 565,

    Bendahari: 013-3648 456,

    Email:info@masjidserdang.org

  • Maahad Tahfiz

    Maahad Tahfiz Baitul Hikmah

    Amal Jariah untuk pembangunan Maahad Tahfiz di Kg Sungai Buloh, Sedim, Kulim, Kedah.

    Pusat Tahfiz MTBH

    Akaun Maybank 552059682378

  • Untuk Di Sewa

    Untuk Di Sewa

    Ruang iklan untuk di sewa berserta banner pengiklan. Pendapatan dari iklan akan di gunakan untuk penambahbaikkan Anjung Rakyat di masa hadapan. Hubungi Admin.

  • Aqsa Syarif

    Sumbangan

    untuk Tabung Kemanusiaa Palestin melalui Aqsa Syarif Berhad.

    Akaun Bank Islam 1209-20100-34904

    Akaun Maybank Islamic 551575-004299

    www.aqsasyarif.org.my
  • Syria

    Sumbangan

    untuk Rakyat Syria.

    Pertubuhan Ikram Malaysia.

    Akaun Bank Islam 1202-90100-63512

    Pertubuhan Sinar Damsyik Malaysia (Syria Care)

    Akaun MayBank 562106630487

Rakyat Ramai Tak Mampu Fikir ! Kita Perlukan ? video

Comments
Berbagai isu. kepelbagaian isu yang dijauhkan dari rakyat terbanyak ? kemungkinan besar adalah kerana rakyat Malaysia rata2 tidak ambil peduli 'Indifferent', malas berfikir, kurang pengetahuan, atau bersikap acuh tak acuh dgn segala isu yang bersangkut paut samada secara langsung atawa tidak dengan mereka. Sebagai rakyat..patutnya mereka sensitif  dengan setiap apa yang berlaku samada dalam isu2 kewangan negara, pendidikan, agama, budaya, halal dan haram misalnya serta banyak lagi ! ramai bertindak ikut 'emosi' serakah..hilang kawalan..tidak beradab ! lantas Islam yg jadi 'sasaran' atas 'kebebalan' dan di luar 'kematangan' akal waras sesetengah kumpulan.. lihat video di bawah.

Sebab itu rakyat memerlukan seseorang dan beberapa tokoh tertentu untuk 'menyedarkan' mereka yg 'lena' dari segala isu yang tidak menyokong kepentingan rakyat terbanyak seperti isu minyak, hutang negara, percukaian dan serba serbi lagi..ramai mana sangat 'rakyat' yg betul2 faham ? dengan 1MDB, GST, Ketirisan misalnya? sekadar menyebut satu dua contoh ! lain2 seperti  masalah sosial yg kian 'menyakitkan'..rogol, zina, rempit jantan betina, samun, tipu dan seribu aneka lagi..

Rakyat Ramai Tak Mampu Fikir bro ! Kita Perlukan mereka yg 'tolong' fikir buat kita..Pertimbangkan !


foto: Malaysiakini
Kita dambakan orang seperti ini !
Bercakap dengan fakta dan angka bro !
Baca ini dari Rafizi Ramli - klik di bawah


Baca Abis

Mari Kita Membantu !

Comments
RAYUAN DARI RANTAU PANJANG - 
TOLONG, BANTU DAN HULURKAN SUMBANGAN


Rayuan Muslimat PAS

Bergelap - Hanya lilin yg terhad

Baru 2 jam yg lalu bro !

Suasana di Rantau Panjang, Kelantan semalam
Begitu juga di seluruh 10 jajahan lain yg dilanda musibah !

Keadaan sekarang di Pantai Timur
Banjir makin buruk di K'tan, Pahang

Assalamualaikum..

..Mohon kerjasama semua pehak,,penghulu, jentera parti,muslimat ,pemuda dan aktivis termasuk Sukarelawan dan NGO sila turun bersama,kerahan tenaga seluruh Kelantan kekawasan yg terlibat banjir teruk dan khususnya diRantau Panjang ,kita gotong royong membantu semua mangsa banjir disemua lokasi yg terlibat...

Tolong pindahkan barang yg rosak ,tolong cuci masjid ,sekolah,rumah mangsa banjir.

Tolong buat dan hantar makanan kerumah mangsa banjir yg ramai kebuluran terutama yg terperangkap dirumah rumah kerana semua beras,makanan,dapur mereka sudah rosak tenggelam banjir

Buat yg terbaik kerana Allah ,bantu saudara kita,jangan termenung,tunggu dan lihat.

Bersama kita berhujan,berselut,letih dan berpenatan habis habisan bantu saudara kita.
Ayoh gerakkan semua jentera

Tak payah tunggu orang jemput atau arah seorang demi seorang

Ambil kesempatan...pagi ini gerakkan besar besaran bantu mangsa banjir apa yg patut..tolong saudara kita dalam kesusahan

Dari Kak Lah
Ahli Parlimen Rantau Panjang /ketua Dewan Muslimat Pas Malaysia /Ketua Muslimat Negeri Kelantan

Siti Zailah Mohd Yusoff
2 jam



catatan mt


Read more

Sepanjang 2014 - Pilihan Terbaik Dari Anda !!

Comments
Sepanjang 2014 bro..tahun yang cukup penuh warna warni bagi rakyat Malaysia..ada warna garang, kelabu, masam, kusam dan warna berkarat..sebagai suatu kepelbagaian kepada rakyat..ada rakyat yang peduli dan tak kurang yang tidak tau dan tak mau tahu serta tak ambik pot. dan soal kepedulian cukup penting sebagai rakyat..sebab itu kita perlu pembangkang yang kuat di Parlimen dan DUN bro, untuk seimbangkan keserakahan mereka yang 'menerajui' kerajaan..tak kiralah samada dari Umno-BN atawa Pakatan Rakyat ! yang penting adalah 'keadilan' dlm tindakan dan rakyat mendapat manfaat tuntas dari sokongan yg diberikan mereka !

kredit: alhusseyn51.blogspot.com
Mereka adalah wakil2 rakyat yang peduli dan peka
dengan sinario yg boleh merosakan cita2 dan harapan rakyat !
Lalu memberi sokongan menyelamatkan situasi di Selangor
agar kerajaan PR tidak berkongsi kuasa dengan Umno
seperti yg dikehendaki oleh satu pihak lain ?


Baca Abis

Bencana 2015 - Krisis Besar Ekonomi ! videos

Comments
Jarang kita nak dengar orang Umno sendiri belasah Umno bro !sesekali kalau ada orang macam Naib Ketua Umno Bahagian Batu Kawan, P.Pinang ini 'menegur' dan 'menyindir' segala macai Umno dgn - Isu 1MDB, isyarat untuk Najib letak jawatan – Rafizi ..fmt 


1MDB dilihat sebagai satu 'malapetaka' kpd negara bro !? 2015 adalah dijangka terlalu muram buat rakyat marhaen..aliran keluar wang haram (ketirisan) terlalu besar bro ! tidak terjangkau oleh rakyat marhaen betapa 'agam dan besarnya' jumlah aliran yg keluar itu?  kita seolah tak ambil pusing dgn segala 'skandal' seperti ini ! seperti kata blogger Aspan Alias .. Rakyat Malaysia semuanya baik hati, sanggup bayar semua kerugian pemimpin-pemimpin mereka ! Kalau di Jepun? dah lama kerajaan depa beralih tangan bro ! di sini? Nahi bro Nahi ! Kah Kah Kah



Ratusan billion ringgit wang dan harta rakyat telah hilang ‘dilongkang’ kerana kerajaan yang tidak bertanggungjawab dan ‘accountable’.. Tetapi oleh kerana rakyat begitu pemaaf maka perkara seperti ini berulang-ulang berlaku kerana kebaikan dan sifat pemaaf rakyat itu diambil sebagai kelemahan oleh pemimpin-pemimpin kita yang serong hati dan jiwanya itu. Perlakuan yang menjijikkan itu dilakukan tanpa segan dan silu seolah-olah tidak ada undang-undang atau syariat agama yang melarangnya..ASPAN ALIAS


en.penanglang.my


Baca Abis

Al-Soal - Al-Jawab

Comments
Kali ini kita ikuti
soal jawab sikit bro

Kah Kah Kah


Aku tidak akan jemu untuk mengulang-ulang perkara ini...... 
.
Al-Soal : Kenapa Haji Hadi begitu marah kepada Anwar....? 
.
Al-Jawab : Kerana PKR memecat keahlian Khalid Ibrahim.....!
.
Al-Soal : Kenapa Haji Hadi beria-ria mempertahankan Khalid Ibrahim...?
.
Al-Jawab : Kerana Haji Hadi sudah berjanji kepada Khalid Ibrahim dan Sultan bahawa selagi dia jadi Presiden PAS, dia akan pastikan Khalid kekal sebagai MB Selangor.
.
Al-Soal : Apa muslihat Haji Hadi, sebenarnya....?
.
Al-Jawab : Menurut Dr Zuhdi dalam whatsapp JKKP, PAS merancang untuk bergabung dengan UMNO dan mewujudkan kerajaan campuran di Selangor, serta mengekalkan Khalid Ibrahim sebagai MB, lalu ingin menjadikan PKR dan DAP sebagai pembangkang....
.
Al-Soal : Kenapa pengkhianatan yang dirancang itu gagal...?
.
Al-Jawab : Rancangan jahat itu digagalkan oleh tindakan 2 Adun PAS yang tandatangan SD menyokong Wan Azizah, menyebabkan gabungan PAS+UMNO+TSKI tidak mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan.
.
Al-Soal : Apakah benar 2 orang Adun itu telah belot kerana keluar PAS dan masuk PKR....?
.
Al-Jawab : Tidak sama sekali...! YB Shaari Sungip dan YB Hasnol hanya menyatakan sokongan kepada Wan Azizah untuk jadi MB.... Tidak ada pembelotan sama sekali.
.
Al-Soal : Justeru, kenapa Haji Hadi begitu marah sehingga menuduh PKR curi Adun PAS....? Bahkan 2 Adun itu dituduh menjadi barua....!
.
Al-Jawab : Haji Hadi pun tak faham kedudukan sebenar..... Tidak dapat dipastikan samada Haji Hadi hanya menurut kata orang bawahan yang bodoh, atau Haji Hadi sendiri yang tak cerdik.
.
Al-Soal : Apa maksud Haji Hadi bila dia mengatakan tak mahu bawa orang PAS masuk neraka jahanam kalau PAS membiarkan Wan Azizah jadi MB...?
.
Al-Jawab : Tiada siapa pun yang tahu... Haji Hadi sendiri pun tidak mahu menjelaskan, mungkin dia sendiri pun tak faham apa yang dia kata.
.
Al-Soal : Kenapa Haji Hadi melalut dan merepek sejak akhir-akhir ini...?
.
Al-Jawab : Kerana hasratnya untuk menggabungkan PAS dengan UMNO telah gagal dan niat jahatnya untuk mengkhianti PKR dan DAP tidak kesampaian.... Sebab itu dia menaruh dendam kesumat terhadap Anwar dan Pakatan Rakyat. 
.
Al-Soal : Terimakasih atas jawapan.... Nanti kalau ada soalan lain, saya tanya lagi.
.
Al-Jawab : Sama-sama... Ya, silakan.

Sumber FBAbe Awang Malaya


Maaf.... Dengan jujur dan ikhlas aku nak bagitahu bahawa aku belum jumpa walau seorang pun penyokong PAS jalur walak ulamak yang cerdik dan boleh dilayan berhujah secara ilmiah, samada dalam bab politik atau bab agama, samada dalam fb atau di luar.... Yang aku jumpa semuanya kaki merapu, melalut dan mengarut, bahkan ada yang kaki mencarut...Abe Awang Malaya

FB: Umno Insaf dan Nie Feng


Baca Abis

Sendiri Syok ! Sendiri Tabal Jadi Hero Melayu Beb !

Comments
Lawak apakah ini Mat Brahim? Senak perut aku nie ! Sendiri syok..sendiri tabal ke jadi hero melayu dan Islam?..kalau ada puak umno yang kritik sikit ? tak kan 'angkat bakul' masuk sendiri kot? kalau macam nie? tak perkasa lah, orang utara kata tak kahaq laa ! maknanya ceroi laa tu !

Kah Kah Kah


Baca Abis

Edisi Cuti ! Santai Bersama Kucing Al-Krakal !

Comments
Foto Alkrakal 2015, 
maklumat mengenai haiwan 'Caracal' kucing garang 2015
***************

Bro n Sis..Di bawah ini, aku muatkan beberapa foto sejenis kucing bertelinga panjang dan dari spesis yg terdapat di negara2 arab bro !.. mereka banyak 'membela' kucing ini dan dijadikan 'hobby' masa lapang..sekalipun ia kelihatan garang..tetapi masih boleh dijinakan ! 
mau bela bro? cari sendiri ! Kah kah Kah.

anak2 al-krakal yg comel
Kucing Al-krakal juga dipanggil dgn jolokan 'pelukan bumi' 
( حيوان عنّاق الأرض ) adalah mamalia "karnivor" dan dianggap sebagai 'jaguan' dlm kelas kucing bro ! kerana ia sederhana besar dan juga dikelaskan dengan kucing kecil, tetapi ia adalah yang paling berat dan paling pantas dan tangkas.


bertelinga panjang meruncing
Alkrakal membiak di banyak negara di Afrika, Asia Barat 
termasuk di Iran dan India, dan haiwan-haiwan ini mendiami padang rumput dan semi-padang pasir (sahara) serta kawasan kering secara keseluruhannya.


si cilik yg comel

memang jenis garang
tetapi masih boleh dijinakan
Alkrakal bertelinga panjang bro ! 
hujung telinganya berwarna hitam dan bulu yg berjumbai (lihat dadanya)
adalah ciri utama yang membezakannya, dan sifat ini yang membawa kepada kemunculan namanya dalam banyak bahasa lain seperti
 Latin "Caracal = Caracal", berasal dari Turki "Karacolac = karakulak = telinga hitam," dan telinga ini dikaitkan dgn haiwan yg punyai dua puluh otot untuk membantu dia mencari mangsa sambil membantu mengenal pasti lokasi sebenar mangsa.


Anda ingin membelanya?
Kucing ini..walaupun ganas ! Ia tetap dikagumi keluarga yang mahu menjadikannya binatang pelihara, 
saintis mengatakan bahawa kucing yang besar seperti Alkrakal ini !
 takut manusia bro, tetapi mungkin berbahaya dan menyerang individu jika ia tidak dikendalikan dengan betul.


الكراكال

ولد العراق
Kucing al-krakal jantan ini
adalah spesis dari Iraq bro ! sukar untuk mendapatkannya !


Nampak garang - tetapi jinak bro


Bonus
القطط البرية الافريقية 
Ini bukan harimau bro !
Ini ialah kucing liar afrika..cantik bulu dia
macam sang belang !!

Kucing ini boleh dijumpai  di semua bahagian Afrika dan Timur Tengah, 
kecuali  Afrika Barat, di mana terdapat hutan hujan !
sering tinggal di gunung-gunung dan dataran hutan afrika, 
biasanya  berwarna kelabu, juga terdapat di kawasan yang paling gersang, dan di kawasan-kawasan hutan yg biasanya berpasir kuning dan warna kelabu di bumi, 
manakala bulu kucing ini adalah pucat sikit bro ! tetapi masih memukau 
pandangan kita bila melihatnya !


Akhirkalam
www.almouazeen.com
Mafhum dari Sabda Rasulullah s.a.w mengenai kucing !
"Kucing itu tidak najis. Kucing binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan)"..(HR At-Tirmidzi, An-Nasai, Abu Dawud, dan Ibnu Majah)..Ditashihkan oleh Al-Albani..

Setengah orang aku tengok, kerana tak berapa faham syariat yg 
syumul ! mereka menyangka kucing tu pengotor bro !
Cuba baca keterangan di bawah..

Kabsyah binti Kab bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, 
mertua Kabsyah masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhuk. Pada masa itu datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bekas untuk kucing itu minum. 
Kabsyah berkata, “Perhatikanlah”. Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?” Kabsyah menjawab, “Ya”. Lalu Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, Kucing itu tidak najis. Kucing binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan), (HR At-Tirmidzi, An-Nasai, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).
Wallahu'alam..

catatan mt


Read more

Yang 'Haprak' Yang 'Bangsat' ?

Comments
Apa yg merepet nie bros ? kah kah kah...
Tang mana hebat Perkasa nie ? pasai Perkasa mesra umuuu ke? 
pasai Perkasa ada Ostad UG dok bertenggek ke? 
sedap kata kat orang 'haprak'? 
Sapa yang 'buta' PERKASA = Haprak?
Awat Perkasa tu tak 'haprak' sama ke? 
cuba baca ini: 

Pemimpin Umno jadi sasaran ‘bangsat’ persidangan tahunan Wira Perkasa


Wayang apakah ini? Naib Presiden depa kata melayu 'haprak' ? 
yang bro bawah nie dok sumpit ngan puak2 pimpinan atas umno 
sampai lebel depa tu 'bangsat' ? pulak dah
Lantak lu laa bros !

Kah Kah Kah

Foto: themalaysianinsider


Baca Abis

Tanjong Tokong pulak dahhhhhh

Comments
Aku ada pengalaman dgn UDA sendiri bro ! tetapi hangpa honggaq cari dgn uncle google tengok..bawah sapa depa tu? state ke atawa fedral? Kah kah kah

Kg. Tanjong Tokong ! ramai yg piang hamno bro ! dari dulu lagi..laa nie baru ada yang menyongsong arus..tu pun tak ramai mana? sukusakat aku pun ramai juga kat Tanjong Tokong nie? Cerita tak puashati pada 'pemaju' nie cerita lama bro ! bukan baru, dari zaman sebelum DAP ambilalih P.Pinang lagi ! kah kah kah

Tg. Tokong sepatutnya dimasukan dlm 'Kg. Warisan' melayu yg sebaiknya diurus oleh suatu entiti yg diamanahkan..apa salahnya mengekalkannya sebagai sebuah kampung tradisi di pinggir Bandaraya Georgetown? bukan senang nak cari rumah kayu tiang seribu laa ni ? kurang2nya ia jadi tarikan pelancong luar bro ! cuma rumah2 yg kelihatan 'uzur' tu..pelan2 kayuh, baikilah ikut 'standard' semasa tanpa merosakan struktur asalnya ! Biaq bagi nampak tersusun..bukan suruh duduk dlm 'pigeon holes' bro ! cukuplah 'concrete jungles' yg dak sesak tu ! rimas laa...kah kah kah

TANJONG TOKONG
Inilah asalusul Tanjong Tokong
Di sinilah tanjongnya - mengadap arah ke barat.

Hari tu Umno menyalak kata Guan Eng nak roboh 
kg melayu tapi kenapa UDA yg bercakapnya!?
FRIDAY, DECEMBER 12, 2014

UDA: Roboh rumah ikut prosedur undang-undang

blog-penang.blogspot.com


Tindakan meroboh baki rumah di Kampung Tanjung Tokong adalah mengikut prosedur undang-undang dan perintah mahkamah, kata Pengarah Urusan Kumpulan UDA, Ahmad Abu Bakar.

Beliau berkata mahkamah turut memberi kebenaran kepada pihaknya untuk menjalankan pembangunan semula di tapak kampung berkenaan.

"Kami amat prihatin dengan masalah yang dihadapi penduduk malah telah beberapa kali menunda hasrat merobohkan rumah mereka atas dasar perikemanusiaan," katanya dalam satu kenyataan.

Perkampungan Tanjong Tokong kini
berlatar belakang Mesjid TT di belakangnya
Kenapa tidak ada usaha UMNO sekian lama untuk pertahankan
Kg. ini sebagai sebuah 'Kg. Warisan Melayu' kalau dah
sangat dok wirid kata UMNO tu perjuang untuk Melayu?
Kah Kah Kah


Katanya UDA telah mengeluarkan notis pada 8 November 2012 apabila penduduk tidak memberi maklum balas terhadap tawaran yang diberikan kepada mereka, diikuti notis peguam pada 12 Disember 2012 dan 14 Januari 2013.

Beliau berkata penduduk telah diberi cukup masa untuk mempertimbangkan tawaran berkenaan sebelum notis mahkamah berikutnya dikeluarkan pada 19 Jun 2013.

"Kes tidak mahu berpindah ini sebenarnya hanya melibatkan beberapa buah keluarga kecil dan kebanyakan mereka tidak mendiami kampung itu," kata Ahmad.

Perkampungan Tnj. Tokong dari sisi Jalan
utama megadap selat Pulau Pinang.

Masihkah adakah harapan untuk pertahankan
kg. tradisi melayu dalam arus pembangunan
pesat Pulau Pinang sekarang ini?

Beliau berkata demikian bagi mengulas insiden kekecohan melibatkan 200 penduduk yang cuba menghalang kerja meroboh sebuah rumah penduduk kelmarin.

Suasana menjadi tegang sehingga menyebabkan lima pemuda ditahan polis namun mereka dibebaskan kemudiannya.

Hasil rundingan ADUN Tanjong Bungah, Teh Yee Cheu, perhimpunan itu bersurai kemudiannya dan pihak pemaju bersetuju untuk memberi tempoh tujuh hari lagi bagi keluarga terlibat mengosongkan kediaman mereka.

Katanya buat masa ini, 241 keluarga sudah ditempatkan di rumah transit lebih dari tiga tahun dan kesemua mereka akan dipindahkan sebaik sahaja projek pembangunan di kampung berkenaan siap.

Ahmad berkata UDA telah bersetuju untuk mengecualikan bayaran sewa rumah selama tiga tahun di samping memberi sebuah rumah percuma untuk setiap keluarga terlibat mengikut kelayakan yang ditetapkan.

pinangpress.com
Gambar lama bro ! kelihatan Sdr. Salleh Yahya (bersongkok),
Pengerusi Penduduk Tg. Tokong dalam satu
pertemuan untuk 'mempertahankan' kg tradisi melayu 
di Pulau Pinang itu..


Katanya UDA turut memperuntukkan hampir 1.6 hektar tanah untuk dijadikan Kampung Warisan Melayu Tanjung Tokong di samping membaik pulih Masjid Tuan Guru, Masjid Karwa dan sekolah agama di kawasan itu.

UDA memohon penduduk terlibat supaya menghormati keputusan yang telah ditetapkan sebelum ini dan mematuhi perintah mahkamah serta memenuhi hak pemaju, katanya.

"Apa yang ditawarkan UDA sememangnya menguntungkan penduduk terlibat dan tidak ditawarkan pemaju lain," katanya.

- Bernama

teks - copy n paste sepenuhnya dari sini 

*cuba search pakcik google tengok....
- siapa UDA?
- under siapa... Pusat ka Negeri ?...
- projek bila?
- ada sangkut arahan Guan Eng tak?


Kah Kah Kah




Read more

Berapa Banyak Maaf Daaaa ? video

Comments
KJ dah minta maaf dah bro ! sebagai menteri berkaitan, memang wajar dia mohon maaf secara rasmi kepada Kerajaan Vietnam..cukuplah atas nama kerajaan ! Tetapi yg NGOs nie pula..dok menyibuk apa lagi? dah tak dak kerja lain ke yg boleh pikior? Berapa banyak mau minta maaf daaaaaa ? Aku naik geli geleman bro tengok kelaku puak2 nie ! 


Kah Kah Kah

foto: Malaysiakini


Baca Abis