• Sinar1Dinar

    Kembali

    kepada sinar kegemilangan sistem kewangan Islam di zaman Rasulullah SAW, para Sahabat dan Tabi'in. Hubungi sinar1dinar@gmail.com.

  • Masjid Serdang

    Amal Jariah

    untuk pembinaan semula Masjid Jamek Serdang. No akaun CIMB Islamic 12120000421106.

    Hubungi - Nazir: 013-3611 522,

    Setiausaha: 013-7011 565,

    Bendahari: 013-3648 456,

    Email:info@masjidserdang.org

  • Maahad Tahfiz

    Maahad Tahfiz Baitul Hikmah

    Amal Jariah untuk pembangunan Maahad Tahfiz di Kg Sungai Buloh, Sedim, Kulim, Kedah.

    Pusat Tahfiz MTBH

    Akaun Maybank 552059682378

  • Untuk Di Sewa

    Untuk Di Sewa

    Ruang iklan untuk di sewa berserta banner pengiklan. Pendapatan dari iklan akan di gunakan untuk penambahbaikkan Anjung Rakyat di masa hadapan. Hubungi Admin.

  • Aqsa Syarif

    Sumbangan

    untuk Tabung Kemanusiaa Palestin melalui Aqsa Syarif Berhad.

    Akaun Bank Islam 1209-20100-34904

    Akaun Maybank Islamic 551575-004299

    www.aqsasyarif.org.my
  • Syria

    Sumbangan

    untuk Rakyat Syria.

    Pertubuhan Ikram Malaysia.

    Akaun Bank Islam 1202-90100-63512

    Pertubuhan Sinar Damsyik Malaysia (Syria Care)

    Akaun MayBank 562106630487

Iklim dariMakin 'Panas' Bro !

Comments
Iklim M'sia sekarang ini berhujan sikit sana sini bro ! ada juga ribut kencang macam kat Pendang dan Pandamaran di Kelang yang menerbangkan bumbung rumah dan sebagainya..lihat video di KedahLanie.info..yang panas tatap akan sejuk bro ! rakyat M'sia mudah lupa..dan mudah melupakan kebejatan di suatu pihak 
lagi yang kian rakus dalam membadai dan mengambil 'peluang' atas kelalaian rakyat memahami tindak tanduk mereka..barang kian mahal..nilai perkhidmatan kian buruk..anak muda mendamba kerja..hanya yang 'rapat' dengan mereka 
di atas sana punya peluang seluas lautan hindi ! 
bagi rakyat biasa2 nie..berpeluh sampai ke keting punya caghi makan ! 
Dalam dok sronok peluk hanjing..gomen pula macam dok 'peluk tubuh' ?
tengok rakyat dok gelabah dok kuntau cari makan bro !
Kah Kah Kah


Panas 1
Imej dari FB
Qaireen Izzaty Abu



Baca Abis

Tok Arab Main Lumba Anjing ! Melayu Syok Sentuh Anjing ?

Comments
Aku tidak berhajat komen sangat isu  anjing  nie bro ! cuma hangpa tengok dah laa dua video di bawah tu. masalah anjing nie dah banyak ulama berikan penjelasan, tak payah lagi aku paparkan..cuma di sini..dalam kita dok galak nak pi buat keroja yang tak berapa pekdah? malah mengundang lagi pelbagai kalut malut terhadap isu yang sebenarnya sudah jelas dalam Islam .. Tok Arab gunakan anjing untuk lumba bro ! yang kita dok pi raba, pegang, cium bla bla...kah kah kah...tu namanya bankrup idea ! orang buat anjing untuk kegunaan tertentu, bukan pi dok peluk cium bro ! kah kah kah...bab anjing pun melayu tak berapa nak khatam..kena belajaq balik laa bab dan pecahan najis nie ! baca di sini...

عيسى ابراهيم - ما سبب اللعنة على الكلاب في الإسلام

aku petik ringkasan sikit dari mafhum "apakah sebab2 dilaknat anjing dalam Islam" yang ditulis oleh Isa Ibrahim..anda baca pautan itu..
لا يجوز للمسلم أن يقتني الكلب ، إلا إذا كان محتاجاً إلى هذا الكلب في الصيد أو حراسة الماشية أو حراسة وحرث الزرع.
روى البخاري (2145) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( مَنْ أَمْسَكَ كَلْبًا فَإِنَّهُ يَنْقُصُ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطٌ إِلا كَلْبَ حَرْثٍ أَوْ مَاشِيَةٍ).
Mafhum- "Tidak dibenar orang Islam memelihara anjing, kecuali jika ada hajat (tujuan) untuk berburu atau menjaga ternakan atau ladang"
Dalam HR Bukhari (no. 2145) Dari Abi Hurairah RA, katanya, bersabda Rasulullah s.a.w, mafhumnya..."Barangsiapa yang menyentuh (mengusap) anjing, sesungguhnya akan berkurang pahalanya setiap hari satu Qirat kecuali anjing yang disentuhnya adalah anjing penjaga atau penjanga binatang ternak."
Wallahu'alam...

Media sosial sekarang nie..gamat pasai anjing nie bro ! gamat pasai melayu pegang anjing, ada yg cumbu2 ngan anjing, dakap anjing dan sebagainya ! ramai yang memuji, ramai pulak yg mengecam sesama sendiri...

Hadis Ibn Majah : 3640

روى ابن ماجه عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :

( إِنَّ الْمَلائِكَةَ لا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلا صُورَةٌ ) صححه اٍلألباني في صحيح ابن ماجه .

Artinya :

Ibn Majah meriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib RA dari Nabi s.a.w bersabda : sesunggunya Malaikat tidak akan masuk pada suatu rumah yang terdapat anjing dan gambar. Syeikh Albani mengangapnya Hadis Shahih dalam kitab hadis Ibn Majah.

PANDANGAN ULAMA

Jamak para ulama (Jumhur Ulama) berperndapat bahwa tidak dibenarkan memelihara anjing kecuali pada tiga kategori anjing tersebut diatas (Anjing pemburu, Anjing Penjaga ternak dan Anjing penjaga ladang), namun ada beberapa ulama juga berpandangan bahwa pengecualian tersebut diatas boleh dikiaskan kepada bolehnya memelihara anjing dengan status anjing tersebut memberi manfaat dan menolak bahaya, seperti memelihara anjing sebagai penjaga rumah.. Wallahu'alam
Jakim pulak bro ! akan segera menyiasat program 'sentuh anjing' nie..sila rujuk ..

Tok sheh Arab di Qatar bersedia
dalam perlumbaan anjing 'saluki'
tahun 2013 yang lalu
www.moc.gov.qa


Baca Abis

Cerita Rakyat Susah dan Melarat

Comments
Kita selalu terlupa nasib sesetengah dari kita,,yang melarat susah dan miskin..nak makan pun tak ada...pelajar susah dgn PTPTN ? dok cari keroja nak bayaq hutang ? mak long ngan paklong dok merungut getah tak naik2...cukup bulan habis belanja..yg keroja gomen pulak..malam buat 'OT' jual nasik lemak, jual burger..

Bila banyak gerai makan tumbuh di sana sini ?  taulah kita..rakyat sedang hadapi segheba macam cabaran hasil dari 'senak' dan 'demam' untuk 'survival' hidup sendiri dan keluarga..segala2nya terasa mahal sekarang bro...dapatan bawah RM3000 sekarang dikira susah dan miskin...Di bawah..hanya sekelumit saja yg sempat dimuatkan..anda baca pojoknya dan teruskan bacaan lengkap dgn klik pautan di setiap imej yg terpapar...


Cerita 1
foto Sinar Harian
Zaleha sedang mengemas barang sambil
duduk berikutan rumahnya yang baharu dimasuki air.



Baca Abis

Apa Yang Seronok Sangat ?

Comments
Ramai orang Islam sekarang yang sudah tidak dapat bezakan antara membela, menyentuh anjing dan yang seumpamanya, adakah kerana anak2 anjing ini nampak gebu dan bersih luaran ? maka ramai yang teruja dgn acara 'I Want to Touch a Dog' ini..Apa yang Sronokkkkkkk sangat tu? kah kah kah

Aku lihat orang Islam sekarang 'jiwa kacau' seghabut. yang ditegah itulah yang diambil ! kalo peluk bewook pun kira okey lagi bro ! kah kah kah, dah mula ada Melayu kempen ajak pegang anjing, ‘I Want to Touch a Dog’ atasi prejudis bagi rapatkan jurang konon ? Jurang apa? kah kah kah

Agenda senyap Nasara dan Yahudi sudah menguasai anak2 muda kita ! Haram dan Halal dalam Islam sudah jelas..tetapi antara Halal dan Haram inilah yang paling banyak disuntik oleh agenda Nasara Yahudi dalam segenap sudut amalan harian kita..kita nampak macam tak ada apa2an.. tetapi itulah yang menjadika kita umat Islam tiada berbeza sangat dengan golongan tersebut! Wallahu'alam.


Foto Malaysiakini


Baca Abis

IKhwan Muslimin 'Hantam' PAS Kaw-Kaw !

Comments

SUNDAY, 19 OCTOBER 2014
Parti Islam dan bukan Islam patut bekerjasama, kata pemimpin Ikhwanul Muslimin

Parti Islam dan bukan Islam patut bekerjasama, kata pemimpin Ikhwanul Muslimin 


Foto themalaysianinsider


Baca Abis

PAS - UG Dream Team

Comments
Bayangan UG Dream Team nie dipadankan hasil nukilan ilham dari FB Rakyat Bangkit..
Bayangan Senarai Pemimpin Impian PAS & AJK PAS Pusat 
adalah untuk muktamar tahun hadapan barangkali ? Di bawah diperturunkan senarai penuh seperti
diilhamkan oleh Rakyat Bangkit !!
Kah Kah Kah

Rakyat Bangkit


Baca Abis

Bukan Islam Bentang Sejadah Untuk Heliza Solat

Comments
Ramai seleberiti melayu yang dah 'hijrah' jadi baik bro ! lelaki dan perempuan..baguslah ! bukan itu saja..mereka libatkan diri dgn berbagai aktiviti kemanusiaan...harap mereka iltizam dengan perubahan ini.
Apa yang menarik di sini ialah bagaimana mereka yg bukan Islam menghormati kita orang2 Islam, kiranya kita mampu bertahan dengan identiti dan akhlak Islam kita..mereka bukan Islam akan terus menghormati orang Islam yg komited dgn agamanya ! dakwah sebegini secara 'Bil Hal' lebih berkesan dari dakwah yg
menggunakan bahasa2 kesat, maki hamun seperti yg berlaku seminggu dua dulu contohnya oleh pemimpin tertentu sebuah organisasi yg meletakan Islam 
sebagai manhaj organisasinya..ada yg bercakap nak 
'jentik' orang tertentu ?dan sebagainya ? 
kalau mereka sudah menguasai 'hiraki' dan 'pentas' !! kiranya ada sokongan?
Bahasa2 begini bukan manhaj dan uslub dakwah yang baik ! memalukan bila ianya datang dari ahli parti yg bertunjangkan Islam !


Foto Sinarharian


Baca Abis

Budak LENSA Suruh Anwar Bersara ? Kah Kah Kah

Comments
Budak LENSA suruh Anwar Ibrahim bersara bro ! Kah Kah Kah..
Depa hadham ke politik dan perjuangan yang panjang nie? Masa Anwar 'kena' tahun 1999 dulu, budak2 nie baru jengoi mai ke denia rasanya ! ayah dok dukung lagi ? kah kah kah .. baru lepas masuk jawi ?,..depa dah rasa jadi jantan bro? ! kah kah kah
Baru dok dlm NGO pendesak sikit ! nak desak pun tak brapa 'master' lagi? kah kah kah..Apa ke hal hangpa nie semua? sebijik macam Hamno..kah kah kah..tak payahlah Hamno dok susah payah dok lawan bro Anwar? 
Hangpa sendiri tolong bagi daun ! kah kah kah

Anwar tu original pejuang kalo nak tau bro ! hidup dia tak boleh dibeli..kalau ranjau tu tajam ? dia sanggup ghedah bro ! hari2 dia 'himpun pahala' akibat caci maki lawan..fitnah lawan dan orang tertentu?..sampai laa depa kantoi nak bawa bukti? Lensa kata, ramai tak menggemari Anwar laa nie? soal gemar tak gemar bukan persoalan bro ! kat dlm Umno pun ramai 
tak suka kat orang2 besaq depa ? orang2 besaq dan super besaq yang tak suka kat depa tu? tak dak hal pulak depa nak 'letak'jawatan? hape ke ?
Perjuangan menentang 'kezaliman' dan 'ketidakadilan' memang sesuatu 
yang perit !memualkan, letih ! itu fitrah bro ! kalo tak sanggup? balik pi tidoq..tok sah susah2 buat NGO? yang hangpa rasa tu baru celah kuku Anwar pun tak ada lagi ! Anwar dah kena rebuih , kena sayat, kena kupas, kena itu kena ini..dia tak megeluh pun ! hangpa baru kena 'water canon' sikit dah rasa macam 'Nelson Mandela' ? Kah Kah Kah

Masa inilah nak lihat 'jati diri' anak muda macam LENSA nie ! Mana 'CITRA' hangpa dalam menggarap dan menyatakan sokongan kpd 'Bapa' Reformasi ini?

Kerana Anwar yg cukup masak dgn 'game' Hamno ? dia sanggup 'membakar' diri sendiri demi kelangsungan sebuah perjuangan !!!!
memupuk semangat dan tunjuk jalan untuk rakyat bangun menentang kezaliman ! kerana hanya Anwar mampu  satukan rakyat dlm menuju risalah ini, ia menjadi 'musuh' yang perlu dideletekan ! kah kah kah
Malangnya bro ! 
Sejak menjak sehari dua ini..perjuangannya dipertikaikan ? dgn mencipta berbagai tuduhan samada dari kem sini dan sebelah sana ?...
Kita percaya depa akan gembira jika mereka dapat nyahkan anwar kerana mereka fikir rakyat menyokong dia kerana dirinya bernama anwar. 

Macai pulak akan tahu yang pemimpin mereka hanya berjuang untuk menjatuhkan individu yang menganggu periuk nasi depa..bukannya menjatuhkan seseorang yang hanya bernama anwar ibrahim..


Gambar Mkini


Baca Abis

Cerita Menarik Jumaat - EKSLUSIF

Comments
Mimbar Jumaat kali ini kita lihat satu kisah menarik bro ! kisah seorang tua berusia sekitar 80 tahun yang masih punya isteri...Kisah bagaimana seorang
tua yang takutkan Allah ! ikuti kisah di bawah..


zehassan.com


Baca Abis

Peminjam PTPTN Disekat Keluar Negara

Comments
85,000 peminjam PTPTN tidak dapat lagi ke luar negara ! begitulah tajuk di themalaysianinsider semalam..Pakatan Rakyat pernah mempromosi hal ini dalam manifesto mereka bro ! tetapi rakyat masih suka pinjam dan kemundian gagal bayar hutang balik..

Negara patutnya pertimbangkan dgn saksama ! pelajar, rata2 anak desa dan kampung..tak mampu biaya sendiri yuran pengajian dan makan minum ! hanya pelajar2 dari kalangan elitas sahaja yang mampu..! Pendidikan adalah keperluan asasi rakyat .. pihak berwajib boleh mengolah kembali berbagai cara untuk mudahkan pelajar belajar..bukan menyulitkan mereka..negara rasanya mempunyai aset berlebihan..apa salahnya aset negara yg 'berlebihan' itu ! digunakan untuk pendidikan anak bangsa ! 'Edu is not for sale bro' ! kah kah kah


myblogsantai.blogspot.com


Baca Abis