• Sinar1Dinar

    Kembali

    kepada sinar kegemilangan sistem kewangan Islam di zaman Rasulullah SAW, para Sahabat dan Tabi'in. Hubungi sinar1dinar@gmail.com.

  • Masjid Serdang

    Amal Jariah

    untuk pembinaan semula Masjid Jamek Serdang. No akaun CIMB Islamic 12120000421106.

    Hubungi - Nazir: 013-3611 522,

    Setiausaha: 013-7011 565,

    Bendahari: 013-3648 456,

    Email:info@masjidserdang.org

  • Maahad Tahfiz

    Maahad Tahfiz Baitul Hikmah

    Amal Jariah untuk pembangunan Maahad Tahfiz di Kg Sungai Buloh, Sedim, Kulim, Kedah.

    Pusat Tahfiz MTBH

    Akaun Maybank 552059682378

  • Untuk Di Sewa

    Untuk Di Sewa

    Ruang iklan untuk di sewa berserta banner pengiklan. Pendapatan dari iklan akan di gunakan untuk penambahbaikkan Anjung Rakyat di masa hadapan. Hubungi Admin.

  • Aqsa Syarif

    Sumbangan

    untuk Tabung Kemanusiaa Palestin melalui Aqsa Syarif Berhad.

    Akaun Bank Islam 1209-20100-34904

    Akaun Maybank Islamic 551575-004299

    www.aqsasyarif.org.my
  • Syria

    Sumbangan

    untuk Rakyat Syria.

    Pertubuhan Ikram Malaysia.

    Akaun Bank Islam 1202-90100-63512

    Pertubuhan Sinar Damsyik Malaysia (Syria Care)

    Akaun MayBank 562106630487

Memahami Kes Anwar ! Minda Jumaat - Eksklusif

Comments
Kes Anwar Ibrahim semua orang tahu ! sapa punya kerja dan sapa yg bina skripnya? cuma yg bengap, biol dan bebal saja yg masih seronok bertahan 
dgn segala labun dan cerita tak masuk akal ni ! tidak ada satu pun ! 
 tak dak satu pun yg sahih lagi terang baik bukti dan dalil yg boleh dijentik keluaq untuk mudah nampak dan mudah bagi orang percaya !??
Yang ada ? hanyalah hikayat dan riwayat dhoif , riwat lemah di sana sini !
kalau dalam pengajian 'mustholah ' riwayat dhoif dan mursal ini 
langsung tak boleh pakai bro ! ia berkait rapat dgn 'Rijal' yang meriwayatkan segala cerita tadi..
kesangsian yg kuat terhadap 'Rijal' yg meriwayatkan cerita ? 
sangsi dgn kejujuran akal budi mereka ? 
sangsi dgn 'percakapan' mereka? kelaku mereka?
bilamana 'Rijal' sering berbohong ? misalnya ! 
tentulah 'hadis' mereka cukup lemah bro! dan orang yg waras dan sering
berpandukan kebenaran tidak akan mudah terjebak dan dijebak
dalam 'permainan' yg 'out-class' nie bro ! kah kah kah


Kita lihat pulak beberapa peringatan Islam 
mengenai kekacauan minda ini !


www.tdwl.net


Baca Abis

Jauhari Yang Kenal Manikam ! Video

Comments
Pemerhati: Kenapa asyik Anwar yang kena?

Jauhar dalam bahasa arab bermaksud permata bro ! bukan semua orang, terutama 'orang biasa' orang awam faham dan kenal dengan permata !! hanya 'jauhari' (pakar dan mahir permata) saja yg boleh kenal mana satu permata tulen dan mana satu permata 'palsu' ! mana satu manikam bro ! 

Ikuti pandangan 'pakar' dari Australia yang juga sebagai pemerhati dalam Kes Liwat II yg sedang berlansung sekarang ! Banyak soalan yg ditimbulkan !

Gambar Malaysiakini


Baca Abis

Kok Mana Hang Ni Bro ?

Comments
Pemimpin pelajar kita nie nampak macam nak 'play safe' saja bro ? 
Ini dah jadi 'a dramatic performance' bila mana tiba2 bro kita nie berani menanggung risiko menjulang bersama Anwar dalam program pidato "40 Tahun Dari UM Ke Penjara' (Terkini ! Siswa, penyokong rempuh UM demi pidato Anwar ) .

Berikut, kenyataan pemimpin pelajar ini yg disiarkan oleh Malaysiakini hari ini 30 Oct 2014 ! kita sedikit keliru bro ! kah kah kah
Kok mana hang nie? kah kah kah

Beliau 'mengkagumi' pemikiran hadapan Mahathir serta cara Mahathir 
'menjatuhkan' Anwar dulunya ? dan beliau mahu belajar 'kelicikan' dan
'strategi' Mahathir serta mau belajar 'kemahiran' tersebut?
Kah Kah Kah Kah

Apa pun ! kita bagi juga kredit kat beliau keran berani menganjurkan pidato "40 Tahun: Dari Universiti Malaya ke Penjara” 
di UM tempohari yg 
menampilkan Anwar sebagai penyampai utama,

Gambar Mkini

30 Oct 2014
'Saya bukan pro-Anwar, tapi peminat Mahathir'


Walaupun dijulang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai “harapan anak bangsa”, Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) Fahmi Zainol berkata beliau bukan penyokong pembangkang.

Sebaliknya, kata mahasiswa 22 tahun itu, beliau menjadikan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai inspirasi.

“Saya suka dengan pemikiran atau pun pandangan Tun Mahathir,” kata Fahmi.

Beliau mengakui menggemari pemikiran pandang ke hadapan dan cara Mahathir menjatuhkan Anwar yang ketika itu timbalan perdana menteri.

“Saya suka bagaimana beliau buat pandangan hadapan, pembacaan beliau yang mendalam, strategik beliau bagaimana beliau menjatuhkan Anwar,” ujar Fahmi.

Beliau juga berkata strategi Mahathir menjatuhkan Anwar itu boleh digunakan dan dipelajari.

“Mungkin strategi itu boleh digunakan. Bagaimana liciknya (Mahathir), mungkin kemahirannya kita perlu belajar, perlu diambil, jadi saya meminatinya,” kata Fahmi sambil tersenyum.

Menurut mahasiswa semester akhir Fakulti Sains Sosial Universiti Malaya itu, meskipun ramai tidak bersetuju dengan Mahathir, beliau mengagumi cara mantan perdana menteri itu berfikir dan mencorak Malaysia.

Dalam wawancaranya dengan Malaysiakini di Kuala Lumpur semalam, Fahmi mengakui beliau meminati biografi Mahathir Doktor Umum.

Buku itu, katanya merakamnya kenapa Mahathir lebih bijak daripada Anwar dalam percaturan politik, yang menyebabkan beliau lebih tertarik dengan pemikiran Mahathir.

“Bukan saya nak kata saya bukan pro-Anwar Ibrahim, tetapi saya lebih minat dengan teknik atau kemahiran Tun Mahathir,” katanya.

Fahmi Zainol 27 Oktober lalu mencuri perhatian kerana menganjurkan pidato "40 Tahun: Dari Universiti Malaya ke Penjara” yang menampil Anwar sebagai penyampai utama.

Beliau kini berdepan dengan kemungkinan disingkirkan universiti kerana tidak mendapat kebenaran UM.

Malah, dalam kejadian malam Isnin lalu, 2,000 hadirin, termasuk kumpulan mahasiswa, merempuh pintu pagar utama UM

Anwar, yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh, ketika mengakhiri pidatonya mengangkat tangan Fahmi dan menggelarkannya sebagai “harapan anak bangsa"..Mkini 


Wawancara dijalankan oleh ADRIAN WONG dan ANNE MUHAMMAD.

'Saya bukan pro-Anwar, tapi peminat Mahathir'


Akhirkalam
www.nabulsi.com
Siapa yang cari hakikat kebenaran !
dia akan jumpa dan bersua kebenaran itu !
kecuali orang yang kacau akal dan jalan fikirnya !
Jalan fikirnya pun jadi kacau bro !


plus.google.com

ذو العقل  شقى فى النعيم بعقله
 وأخو الجهالة فى الشقاوة ينعم  - المتنبى
Ini kata2 hikmat dari al-Mutanabbi, 
seorang penyair arab di kurun ke 10 dulu.
Kata al-Mutanabbi, mafhum mudahnya !
"Orang yang ada akal ! dia akan terusik bahagia dgn mindanya bro !
Manakala si jahil pula, 
akan sengsara dalam nikmat bahagia (yg dicari) !'
المتنبى



catatan mt


Read more

Kilang al-Quran di Shah Alam, ahli parlimen bertikam lidah - Video

Comments
Pertikaman lidah berlaku hari ini 30 Oct 2014 di Dewan Rakyat. 
BN mau buat kilang supaya dapat pengiktirafan  seperti kata Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim (BN - Baling)..manakala Shah Alam melalui wakilnya
Khalid Samad (PAS-Shah Alam) berkata, bukan negara kekurangan Al-Quran !
tetapi BN yg tak ikut apa yg ada dalam Al-Quran itu ?
Macam biasa bro ! Dewan jadi gamat ! ikuti sedutan pertikaman lidah 
dalam video di bawah.


Suasana di Parlimen


Baca Abis

Hari ke-2: Rayuan kes Liwat II Anwar Ibrahim

Comments
Lambat sikit laporan..maaf ! sibuk.
Kah Kah Kah
sila lihat foto menarik di bawah

Gambar Mkini



Baca Abis

Eng, Merah kucing istimewa

Comments
Off siasah kejap bro ! elok kita main ngan kucing pula ! ada beberapa cerita menarik pasai kucing nie bro ! antaranya 'Merah' si kucing istemewa bro ! Biasa kucing ada 16 jari jer bro ! 'Merah' nie ada 25 jari bro ! lebih 9 jari bro ! Istemewa kan? 

Selain itu kita berkenalan dgn lain2 binatang pelik dan sukar dijumpai tetapi masih boleh dijinakan !


foto Sinar Harian
Junus dari Kampung Kuala Jempol bersama
kucing unik yang selalu menjadi peneman dia dan isterinya



Baca Abis

OHHHH Chubadak !

Comments
Menitis air mata bro ! melihat kumpulan borjuis (golongan masyarakat yg berbangsa lagi berharta; orang-orang bangsawan, kapitalis dan hartawan) memperbudakan kumpulan marhaen dgn rakus sekali..kapitalis disanjung ? mempertahankan kapitalis ? sampai ada yg kena ludah ? kapitalis inilah yg akan meratah mereka kembali esoknya..meratah rakyat yg tiada punya apa-apa..hanya maukan sebuah gobok biasa untuk berlindung hujan panas ! rakyat kecil apa ada? depa bukan mau kondo ! depa mau pondok berteduh bro ! itu saja.

Mana PERKASA? Mana JATI? cuba keadaan ini berlaku di Pulau Pinang, Selangor atau Kelantan? Depa nie laa yg akan bertempik sakan? Nanti media depa jaja buang sebulan ? macam kat Kg. Buah Pala tempoh hari? Bila yg nie kat Sentul kat KL ? Media utama pakat senyap sunyi ? depa main lagu bisu bro ! kah kah kah

Ketika penyokong Pakatan Rakyat (PR) sibuk dengan kes mahkamah Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, satu-satunya rumah di Kampung Chubadak, Sentul yang masih bertahan dirobohkan hari ini dan puingnya dibakar hangus..tmi

Makcik Wahidah melihat
sayu rumahnya diroboh dan
kemundian dibakar.
Gambar themalaysianinsider
28 Oct 2014



Baca Abis

PAS dibuli Umno bukan Pakatan, kata Khalid Samad

Comments
Cantik analogi yg disebut oleh MP Shah Alam, Khalid Samad bro ! Khalid umpamakan kerjasama dalam PR macam main bola bro ! kadang tu masa main seronok2 ..cara 'friendly' laa katakan ! sesekali tu adalah tersiku kawan masa berebut bola tu ! kah kah kah...kadang tu terantuk sama sendiri ! yang payahnya bro ! bila 'center-full back' pun dok teringin nak prosok gol juga ! kah kah kah... kalu kasar sangat patutnya pengadil atawa 'referee' bagi kad kuning ! kalo kena kad merah ? buang padang bro ! Kah Kah Kah..agaknya sapa layak jadi 'referee' nie?.. 
Mantik yg digunakan oleh MP Shah Alam ini, Mantik Qadim bro ! Orang lama saja yg gheti dan paham dgn mantik macam nie ! tu yg budak2 baru dlm Pas tu dok gabra dok ghaplah jingga semacam tu! kah kah kah


PAS sememangnya dibuli selama ini, oleh Umno ketika Selangor ditadbir Barisan Nasional, bukan oleh Pakatan Rakyat (PR), kata ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad.

Gambar fail The Malaysian Insider, 27.10. 2014


Baca Abis

Terkini ! Siswa, penyokong rempuh UM demi pidato Anwar

Comments
'Pidato Anwar Ibrahim: 
40 Tahun Dari UM Ke Penjara'


kredit Mkini
Sumber


Baca Abis

Jebon, Cik Embon, James Bond

Comments
Bila PasMa mula mendapat perhatian dan liputan meluas ? ada kumpulan dah rasa tak senang duduk bro ! depa rasa panas semacam jer ! banyak pihak tak senang dengan Presiden PasMa Datuk Phahrolrazi Zawawi..

Bagi aku biasa saja..kerana satu pihak akan berusaha 'underate' pihak lain sebagai cara melemahkan lawan di mata massa,ini kerja depa bro !
Ada setengahnya menamakan Presiden PasMa dan rakan2 NGO Pasma ini sebagai 'JEBON' ? dahsyat juga depa label taokey PasMa ! sampai hati depa kata kat orang sebagai jebon !! Kah kah kah...Aku pun tak tau Jebon tu apa? Hangpa tau ke? Kalau Che Embon ngan James Bond tu ? aku tau laa..kaah kah kah


paklongonline.blogspot.com
Ni laa 'Jebon' Ori Bro ! Kah Kah Kah



Baca Abis