• Sinar1Dinar

    Kembali

    kepada sinar kegemilangan sistem kewangan Islam di zaman Rasulullah SAW, para Sahabat dan Tabi'in. Hubungi sinar1dinar@gmail.com.

  • Masjid Serdang

    Amal Jariah

    untuk pembinaan semula Masjid Jamek Serdang. No akaun CIMB Islamic 12120000421106.

    Hubungi - Nazir: 013-3611 522,

    Setiausaha: 013-7011 565,

    Bendahari: 013-3648 456,

    Email:info@masjidserdang.org

  • Maahad Tahfiz

    Maahad Tahfiz Baitul Hikmah

    Amal Jariah untuk pembangunan Maahad Tahfiz di Kg Sungai Buloh, Sedim, Kulim, Kedah.

    Pusat Tahfiz MTBH

    Akaun Maybank 552059682378

  • Untuk Di Sewa

    Untuk Di Sewa

    Ruang iklan untuk di sewa berserta banner pengiklan. Pendapatan dari iklan akan di gunakan untuk penambahbaikkan Anjung Rakyat di masa hadapan. Hubungi Admin.

  • Aqsa Syarif

    Sumbangan

    untuk Tabung Kemanusiaa Palestin melalui Aqsa Syarif Berhad.

    Akaun Bank Islam 1209-20100-34904

    Akaun Maybank Islamic 551575-004299

    www.aqsasyarif.org.my
  • Syria

    Sumbangan

    untuk Rakyat Syria.

    Pertubuhan Ikram Malaysia.

    Akaun Bank Islam 1202-90100-63512

    Pertubuhan Sinar Damsyik Malaysia (Syria Care)

    Akaun MayBank 562106630487

Terancamkah Islam Di Pulau Pinang ?

Comments
Kat Pulau Pinang ? Betulkah Islam Terancam Dan Akan Terhapus ?  ini berasaskan apa yang telah disuarakan oleh Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad yang membangkitkan masalah yang dihadapi oleh umat Islam di Pulau Pinang, yang menurutnya boleh merebak jika terus dibiarkan.

Antara lain, katanya, mantan Mufti Pulau Pinang memberitahunya adalah susah mendapat peruntukan untuk aktiviti agama Islam di Pulau Pinang, kerana pemimpin agama lain juga menuntut hak yang sama...

selebihnya hangpa boleh baca di Islam Terancam Dan Akan Terhapus Di Pulau Pinang - 


Pulau Pinang bukan hanya di bahagian pulau saja ! yang terbesar adalah di Seberang Perai ! Pondok Hj. Saleh ada kat Penanti..Pondok di Sungai Bakap pun di S.Perai Tengah ! Maahad Tahfiz di Mesjid Negeri..Sek. Agama Al-Mashoor (L) di Jln Air Itam..(P) di Klawai, Pulau Tikus..Sek. Agama Mashoor Swasta kat Teluk Kumbar !! Bila hangpa baca kenyataan kat pautan di atas sana tu ! nampak gambaran yang Islam kat P.Pinang dah cukup bahaya bro ! ?
Tokoh2 terbesar dari P.Pinang antaranya DSAI, Tun Abdullah Ahmad Badawi..sekadar sebut dua nama saja.. Tentunya mereka lebih almaklum pasai nie?..anak sedara sepupu aku pun ada jadi khadi kat P.Pinang nie ! tak dak laa aku dengar begitu kalut kata susah sangat mendapat peruntukan untuk aktiviti agama Islam di Pulau Pinang, kerana pemimpin agama lain juga menuntut hak yang sama..

Ya laa pemimpin agama lain pun turut meminta ! apa masalahnya ? masa BN dulu..depa tak mintak ke? kah kah kah



Baca Abis

Merahnya Airmata Palestine

Comments
Assalamualaikum wbt dan Selamat Sejahtera

From a friend of mine, as it touch me so I hope you too.

airmata palestine.....

bumi mu berakah anbia para pejuang khalimah Allah
menceritakan tentang sejarah yang tak pernah
lekang dengan tumpahnya darah dan airmata
di situ telah dijanji dalam kitab suci akan
persengketaan ummat manusia sehingga tabir
 
sejarah manusia menemui titik noktah perjuangan



Baca Abis

Young Syefura 'Cool' , ISMA pula 'Kepanasan' ?

Comments
Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)..macam tak senang saja kat Young Syefura Othman..lebih mesra dengan panggilan Rara, kata tak kull laa pi masuk DAP ? kah kah kah...kalo masuk Umno baru 'cool' ke ? kah kah kah...
Apasal dok pi 'usik' orang punya selera ? kah kah kah

Young Syefura Othman



ISMA: Tak cool 'awek cun' masuk DAP...kah kah kah







Baca Abis

A Letter From RM To Rakyat Msia

Comments
Assalamualaikum wbt dan Selamat Sejahtera

Our leaders never learn anything though we had such a tragedy. Four months ago we lost MH370 and now the aircraft being shot. I’m not going to question what happen actually but as a human being and a Malaysian citizen I had right to know what went wrong. Why it took so long for Najib and the authority to take actions. We had right because MAS belong to Malaysian. The carrier not like other carrier this is our pride and joy.




Baca Abis

Betul Juga Kata Guan Eng Bro !

Comments
Nahas dan tragedi MH17 sudah masuk hari ke 3..kita rakyat Malaysia masih tersentak dan seolah 'hilang punca' untuk bertindak pantas menangani kemelut ini bro !..macam2 laporan yang kita baca dan terima..terakhir adalah kehilangan mayat mangsa kemalangan di tempat kejadian...sungguh pilu bro !

Pemberontak telah mengambil kira2 196 mayat - Pemberontak pro-Russia memaksa pekerja kecemasan Ukraine memberi 196 mayat penumpang MH17 kepada mereka, kata pemerhati antarabangsa dan pegawai Ukraine.

Jurucakap Pertubuhan bagi Keselamatan dan Kerjasama di Eropah (OCSE) berkata, mayat tersebut dimasukkan ke atas kereta api bergerabak dingin di Torez, kira-kira 15 kilometer daripada kawasan pesawat MH17 terhempas...Pemberontak ambil 196 mayat





SEORANG tentera pemberontak
pro-Russia
berdiri brehampiran mayat mangsa.






Baca Abis

Suami Soleh Dan Isteri Solehah...Anjung Ramadhan !

Comments
Edisi Khas Anjung Ramadhan ! moga anda ceria...ramai dapat jodoh di bulan mulia ini bro ! 

كيفية اختيار الزوج الصالح
Kaifiat Dan Bagaimana Mencari Suami Yang Baik (Soleh)..



Suami yang Soleh..
menjadi impian wanita solehah..
suami yang memandu kebenaran, tau hak diri dan hak isteri, melindungi, meneladani isteri dengan segala kebaikan !




Baca Abis

Belasungkawa !! #MH17

Comments
Belasungkawa !! Tragedi MH 17 menyentap jiwa Malaysia dan rakyat seluruhnya! Kita ucapkan Takziah kepada semua keluarga terlibat..dan kepada mereka yang beragama Islam, kita doakan mereka ditempatkan bersama mereka para syuhada dan salihin...Amin.

Sedikit coretan pelbagai yang sempat diangkat di sini..sebalik cerita dan tragedi menyayat hati ini..


Dari Allah kita datang..
kepada Allah kita kembali..
Yang Kekal Hanyalah Allah !



Baca Abis

Khalid Samad ! Jangan Terburu Jangan Gopoh !

Comments
MP Shah Alam..YB Khalid Samad telah bercadang melepaskan jawatan beliau selaku Ahli Parlimen Shah Alam..cadangan Khalid Samad ini cukup mengejutkan bro ! rata-rata yang mengenali Khalid dan komitmennya sebagai wakil rakyat Parlimen tidak bersetuju dengan cadangan beliau ini..secara pribadi, juga tidak bersetuju dengan cadangan beliau  ini.


Khalid Samad sebagai MP Shah Alam..baru-baru ini mengkritik dengan lantang dan bersifat terbuka di atas tindakan MAIS terhadap beberapa perkara di Selangor..kelantangan kritikan Khalid ini telah mengundang reaksi Sultan Selangor yang murka terhadap beliau..

Khaid Samad sebagai seorang MP yang bertanggungjawab mengambil tindakan segera menulis kepada pihak istana bagi memperjelaskan maksud dan pandangan beliau selaku wakil rakyat kepada rakyat.

Dan Khalid mengambil tanggungjawab tersebut dengan bercadang untuk melepas jawatan sebagai MP Shah Alam, jika itulah jalan terbaik bagi mengekalkan keharmonian dengan pihak istana. Itupun jika PAS Pusat menginginkan beliau berbuat demikian.

Bagi rakyat kita minta Khalid Samad jangan terburu-buru juga jangan gopoh dengan tindakan. Beliau kena ingat pilihan dan lantikan ke atas beliau adalah pilihan rakyat Shah Alam..



Setidak-tidak beliau kena kekal berada di kerusi berkenaan sehingga habis penggal. Musuh-musuh akan tersenyum dengan tindakan berkenaan, Dan perletakkan jawatan menandakan atau membenarkan diri anda memang bersalah..Kaahhh, kah kah ...?


Tindakan meletakkan jawatan , adalah bukan jalan pintas ke arah penyelesian isu ini. Melainkan beliau diamanahkan seperti di Korea atau Jepun , feri karam pelajar mati dan beliau menteri bagi portfolio berkenaan, maka tindakan beliau meletakkan jawatan adalah wajar.. http://perantaukite.blogspot.com/


PAS PATUT BUANG SAJA YB KHALID?

YB KHALID Samad, MP Shah Alam pula jadi bahan belasahan. kini TV3 suku yang berfungsi sebagai lidah syaitan pula membelasah YB Khalid Samad..

Turut sama membelasah MP Shah Alam ini adalah anjing-anjing kurap yang sejak dulu memang anti YB Khalid Samad, iaitu Hassan Jati dan Zul Kulum.  Hassan Jati memang dendam dengan YB Khalid Samad kerana atas tekanan MP Shah Alam ini lah Hassan Jati dicampakkan PAS masuk longkang.  Ketegasan YB Khalid yang tidak mahu di dalam PAS ada orang-orang ego dan sombong macam Hassan Jati itulah yang membuatkan Hassan Jati diterajang PAS.  Semua tahu Hassan Jati sewaktu menjadi Pesuruhjaya PAS Selangor pernah bertanya kepada Khalid, "Siapa layak jadi MB Selangor?", maka Khalid selamba saja jawab yang layak tentulah TS Khalid Ibrahim.  Mahu tak bengang Hassan Jati, Timbalan Pesuruhjaya beliau sendiri pun tak sokong bos.

Zul Kulum pula dendam pada Khalid sebab Khalid telah memalukannya bila Zul Kulum hampir hilang deposit di Parlimen Shah Alam sewaktu menentang Khalid di dalam PRU 13 yang lalu.  Bukankah awal-awal lagi Zul Kulum sombong dan ego memberitahu wartawan yang menemuramahnya , "Lepas PRU U datang jumpa I, i dah jadi YB".  Promise!!  Kahkahkah.....itulah Zul Kulum!!  Mahu hati tak sakit bila Khalid menang besar? PAS PATUT BUANG SAJA YB KHALID?

Berikut adalah 
Kenyataan Akhbar Berhubung Isu Kemurkaan Baginda Sultan Selangor Terhadap Ahli Parlimen Shah Alam.

Saya terkejut apabila mendengar ucapan DYMM Sultan Selangor yang menyatakan bahawa Baginda murka dengan saya. Ianya datang secara tiba-tiba dan amat menyedihkan bagi diri saya secara peribadi.

Laporan akhbar yang dirujuk DYMM Sultan adalah bertarikh 18 Jun 2014 iaitu sebulan sebelum ini. Selepas tarikh itu, saya telah dijemput ke majlis berbuka puasa di Masjid Negeri bersama DYMM Sultan pada 30 Jun. Saya sempat bersalaman dengan Baginda sebelum meninggalkan majlis untuk ke majlis lain selepas Solat Maghrib dan berbuka bersama. Pada ketika itu Baginda Sultan bersalaman baik dengan saya dan tidak dikatakan apa-apa. Oleh itu, apabila isu ini meletup sebegini rupa, saya amat sedih dan terkejut.

Pada masa sama saya dikatakan bertindak biadap, jahil dan mempersoalkan serta mencabar kuasa DYMM Sultan. Saya meminta maaf dan ampun sekiranya apa yang saya sebut atau tulis memberikan gambaran sedemikian rupa kepada DYMM Sultan Selangor. Saya tiada niat walaupun seberat zarrah untuk bertindak biadap apatah lagi mencabar kuasa DYMM Sultan.

Saya yakin ini semua adalah hasil salah faham dan maklumat kerana kesetiaan saya kepada Negeri Selangor dan Sultannya tidak berbelah bagi. Walaupun tidak dilahirkan di Selangor dan kedua ibu bapa berasal dari Muar Johor, saya telah bermastautin di Selangor lebih 50 tahun dan mencurah bakti semasa zaman berkerja di negeri Selangor untuk berpuluh tahun. Ibu saya turut bermastautin di Selangor dan Almarhum ayah saya dikebumikan juga di Selangor.

Cadangan saya supaya kerajaan Negeri mengkaji kemungkinan kuasa eksekutif ditarik dari MAIS adalah demi menjaga nama baik MAIS dan juga Baginda. Cadangan yang saya kemukakan bukan bertujuan mencabar kuasa Sultan sebagai ketua agama Islam di Negeri Selangor, atau MAIS sebagai penasihat kepada DYMM Sultan dalam menjalankan tugas Baginda. Kedudukan Baginda dan MAIS tetap tidak berubah sebagai pihak yang berkuasa atas agama Islam apabila bertindak sebagai penggubal dasar dalam semua urusan berhubung agama Islam di Negeri Selangor. Perubahan yang dicadangkan adalah hanya sekadar dari sudut perlaksanaan di mana dasar yang telah ditentukan Baginda melalui MAIS diserahkan kepada Kerajaan Negeri di bawah port-folio exco agama untuk dilaksanakan.

Cadangan ini dikemukakan kerana yang selalu menimbulkan masalah adalah dari sudut perlaksanaan, samada berhemah atau sebaliknya. Maka apabila perlaksanaan diserahkan kepada kerajaan, segala permasalahan yang timbul hasil perlaksanaan, termasuk kemarahan pihak-pihak tertentu, akan ditujukan bukan kepada MAIS dan dengan itu DYMM Sultan, tetapi sebaliknya terhadap kerajaan dan exco agama itu sendiri. Kerajaan yang rapat dengan masyarakat, memahami selok-belok politik seharusnya bertindak dengan lebih berhemah menepati keperluan keadaan dan suasana sambil mencapai hajat yang diinginkan Baginda.

Mengikut cadangan ini maka kedudukan MAIS boleh disamakan dengan Dewan Undangan Negeri Selangor yang menentukan dasar untuk dilaksanakan oleh kerajaan sebagai badan eksekutif. Hanya bezanya ialah MAIS menjurus khusus kepada persoalan agama Islam dan urus tadbir hal ehwal agama Islam di Negeri Selangor.

Cadangan yang saya kemukakan bertujuan menyelamatkan Tuanku dari cemuhan, yang terbuka dan tertutup dan sekiranya cadangan ini tidak diterima sekali pun, lebih-lebih lagi oleh DYMM Sultan, maka ianya hanya cadangan yang berniat baik terhadap peribadi DYMM Sultan sendiri.

Pada masa sama cadangan ini mampu mengurangkan ‘pergeseran’ antara Kerajaan Negeri dan MAIS atas isu-isu tertentu di mana ‘pergeseran’ ini juga menjejas imej Islam.

Saya akui akan pentingnya peranan MAIS dalam soal menjaga kesucian agama Islam dan urus tadbir ini dan ingin menegaskan bahawa saya turut kongsi kommitmen yang sama sepertimana juga saya yakin, PAS dan kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor.

Dalam soal menetang fahaman golongan ekstremis agama, liberalis agama dan pluralisme agama, saya ingin menjelaskan bahawa saya turut bersama dalam persoalan ini sepertimana juga saya yakin PAS dan kerajaan PR Selangor. Wawasan Tuanku supaya rakyat Selangor berpegang kepada Islam ‘moderate’ berdasarkan aqeedah Ahli Sunnah Wal Jamaah juga dikongsi bersama.

Kenyataan DYMM Sultan Selangor dalam ucapan sama bahawa MAIS menjamin hak kebebasan agama dan menghormati orang bukan Islam adalah amat dialu-alukan. Dan dalam soal ini saya turut ingin berperanan menjamin bahawa hak ini yang dijamin Islam sentiasa terzahir.

Saya yakin bahawa keadaan kemurkaan Baginda terhadap diri saya adalah hasil dari salah faham dan maklumat. Saya harap oleh itu DYMM Sultan Selangor akan berkenan memberikan kebenaran untuk saya mengadap untuk memperjelaskan keadaan. Atas apa-apa kesilapan dan keterlanjuran saya memohon ampun dan maaf.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD



menghampirkan diri kpd Allah
adalah harga dan nilai hidup yang indah ! Anda tidak nampak keindahan itu,,kiranya anda jauh dari Allah !
sekian ..catatan mt


Read more

Takziah Untuk MH 17

Comments





Baca Abis

Al Baqarah

Comments



Baca Abis