Jaundis Demam Kuning.

Comments
.
Asalamualaikum wbt & Selamat Sejahtera..


Mudah.

Genap seminggu yang lepas.. aku dihadiahkan dengan seorang lagi anak... lahir dalam keadaan cukup mudah... cukup segala sifat lahiriahnya...tidak ada masalah langsung pada ibu atau pada anak yg lahir tu...

Tempoh berada di hospital hanya 15 jam sahaja... dari daftar masuk hospital si emak hingga lah ke daftar keluar hospital anak & emak... kesemuanya selesai dalam tempoh 15 jam... rekod terpantas dalam pengalaman aku menjadi bapak kali ke 6.... kahkahkah...





Kuning.


Seorang cik misi (nurse) yg sangat comel bertandang ke rumah singgah aku yg berdekatan dgn klinik desa... pada waktu itu anak aku hanyalah berumur 4 hari...

Cik misi yg sangat comel itu memberitakan yg anak berusia 4 hari itu ada simptom2 sakit kuning atau jaundis... cik misi tu jugak mintak aku & bini pergi ke klinik desa pada keesokan harinya...





Klinik Desa.

Bayang aku muncul di klinik desa berdekatan pada waktu lewat tengah hari... walaupun jarak rumah singgah aku dengan klinik desa tu cuma 5 minit... sengaja aku datang lewat2... pukul 3 setengah petang baru aku sampai...

Aku sebenarnya menyampah pegi klinik sbb letih nak tunggu giliran... & paling utama ialah dalam waktu yg bosan camtu aku tak di benarkan layan rokok seludup cap gudang garam surya aku...kahkahkah...


Lepas beberapa jam masa yg bosan aku lalui di ruang menunggu... akhirnya semuanya selesai... si emak & anak duduk di sebelah aku..

Katanya bacaan kuning bayi tahap kritikal... 17.0... doktor arahkan pegi hospital & masuk wad untuk rawatan selanjutnya...

Aku diam & biarkan je si emak menyambung pengaduannya utk aku tau perkara tu dgn lebih lanjut... sambung si emak... arahan doktor tu di tolak sepenuhnya & dia nak ikhtiarkan cara lain...

Doktor yg tak berpuashati setelah gagal menghasut si emak supaya masuk wad... akhirnya si doktor mintak si emak membawak bayi datang awal pagi esok sekali lagi ke klinik desa yg sama utk sekali lagi buat checkup bacaan sakit kuning bayinya...  

Si emak bersetuju...


Team Emergency Keluarga.

Aku, si emak & anak2... balik ke rumah singgah... jam di dinding menunjukkan tepat pukul 5 petang... si emak menalipon org tuanya & org tua aku utk menyambung pengaduannya tentang hal yg berlaku...

Jam 5.30 petang.. tiba2 tanpa kami sekeluarga tau apa2... muncul kereta yg tak di kenali parking kat depan rumah singgah kami... aku keluar utk menyambut tetamu....

Terpacul muka makpak mentua aku keluar dari kereta tu... rupanya diorang talipon anak murid silatnya mintak hantar pegi rumah aku... dalam org tua tu berjalan terdengkot-dengkot dengan tongkatnya yg berkaki empat berjalan nak masuk ke pintu rumah aku...

Tetiba sebijik lagi kereta yg aku kenali masuk parking rumah singgah aku dlm keadaan maha kelam kabut... kali nih mak aku plak yg muncul keluar dari kereta racing buatan malaysia adik lelaki aku... kahkahkah...


Serbuk Mutiara.

Jam sudah pun pukul 6 setengah petang... mak mentua aku ajak aku pegi ke kedai sensei(ubat cina) di pekan berdekatan... kami beli beberapa uncang herba mandian bayi yg mmg khas utk bayi sakit kuning & kami beli jugak sedikit serbuk mutiara..


Kedua barang tu di beli atas saranan mak bidan tukang urut yg biasa mengurut bini aku tiap kali bersalin... mak bidan tukang urut tu.. dah pun tua orangnya.. lebih 50 tahun berpengalaman jadi bidan kampung.. mcm2 hal dia dah jumpa & mcm2 ilmu dia dlm hal perbidanan nih... baik ilmu herba.. ilmu urut.. ilmu jampi.. & mcm2 lagi...

Sampai ke rumah... segalanya di uruskan oleh geng org2 tua...

Uncang herba di rebus... kemudian airnya dijadikan air mandi utk anak aku...

Setel je mandi... sedikit serbuk mutiara di tuang ke dlm sudu.. di campur 3-4 titik air suam.. kemudian di suap ke mulut bayi dgn menggunakan jari....

Malam tu berjalan mcm biasa dgn hal2 family... lepas makan nasik... semuanya tidoq kat rumah singgah aku... syok la aku... ada org2 tua yg buleh tolong masak kat rumah & jaga bini aku yg berpantang... kahkahkah...


17.5

Keesokan paginya.. awal2 lagi aku, bini & bayi dah terpacul kat klinik desa... kami jadi tetamu yg pertama bertandang hari tu... tujuan kami kali nih ialah nak tengok bacaan sakit kuning bayi kami... sama ada naik atau pun turun...

Tak lama kali nih... 20 minit je dah siap... si emak keluar dgn muka sedih.. aku tau bacaan tu konpem makin naik... & konpem pihak klinik desa suruh dia pegi masuk wad kat hospital jugak...

Segalanya betul jangkaan aku... bacaan sakit kuning pada pagi tu ialah 17.5... makin naik 0.5 berbanding bacaan petang semalam... mmg doktor suruh ke hospital... sekali lagi si emak menolak...

Akhirnya si emak di arah ke bangunan lain utk berjumpa dgn doktor pakar... si emak bersetuju... aku plak mcm biasa jadi tukang pikul barang la... kahkahkah...



Klinik Tuhan.

Aku melangut di tempat menunggu di unit khas itu... tak lama kemudian... si emak keluar dgn linangan air mata sambil berkata pada aku...

Doktor nak jumpa aku... aku terpikir sendiri... doktor nih agaknya di takdir sengaja carik nahas kot? panggil aku masuk dalam? kahkahkah....

Aku masuk dalam keadaan berselipar jamban, berseluar jeans lipat sebelah di kaki & berbaju tshirt pasar malam harga 10 ringgit... sambil membimbit beg tangan bini & beg2 berisi barang2 bayi... pakaian orang kampung & bawak 2-3 beg mcm gelandangan..... kahkahkah....

Aku di minta duduk di depan meja seorang doktor lelaki muda... penerangan di berikan pada aku tanpa aku minta... aku dengarkan saja segala info penerangannya...

Katanya bacaan sakit kuning 15 keatas adalah tahap kritikal... jika melebihi 20 & tidak dirawat serangan akan sampai pada otak bayi & bleh menyebabkan bayi itu sawan.. di khuatiri sawan itu boleh menyebabkan kecacatan otak berkekalan...

Jika ketika melebihi 20 itu cuba di rawat pula... hanya kaedah tukar darah di hospital boleh menyelamatkan bayi itu... aku masih diam, menumpukan perhatian sambil sesekali menganguk setuju dgn informasi yg diberikan...

Itu semua tahap yg paling merbahaya... tapi katanya.. pada peringkat anak aku yg baru 17.5.. rawatan menggunakan lampu ultra-violet boleh menurunkan kadar sakit kuning bayi dgn cepat... kemudian dia menasihatkan aku supaya pergi jugak ke hospital pada hari tu jugak... kahkahkah... aku tergelak pada masa tu...

Aku kata.. "doktor, tahun lepas anak saya yg ke 5.. mati pada usia 12 hari... pada masa tu semua doktor2 pakar kat kl kata kalo anak saya tak di rawat... anak saya akan mati... kalo di rawat pulak... anak saya akan hidup & segala rawatan pembedahan berisiko rendah & takkan membahayakan nyawa anak ke-5 saya tu... tapi akhirnya budak tu mati jugak.. & matinya budak tu adalah sebab rawatan pembedahan yg gagal...

 Doktor tu nampak kaget sekejap... bila dengar aku bercakap gaya konfiden & sambil tersenyum.... mungkin dia tau aku menunggu jawapan dia untuk aku bidas dgn pukulan yg lebih keras... doktor lelaki tu memanggil sorang doktor pompuan separuh usia... doktor pompuan tu adalah doktor pakar di situ...

Doktor pompuan tu memberikan penerangan lagi pada aku tentang kehebatan lampu ultra-violet hospital... tapi mood aku nak menerima info dah tamat.... sekarang waktu aku nak ketuk kepala diorang dgn cara yg bersistematik... kahkahkah...

Aku tanyakan pada doktor tu.... bayi yg di rawat guna cara tu... apakah haba dari lampu tu yg di perlukan... atau cahaya ultra-violetnya? aku mula gunakan term2 inggeris mcm yg diorang gunakan pada aku masa penerangan tadi... jawap doktor pompuan tu... cahayanya yg boleh pecahkan sel darah yg terkena sakit kuning....

Aku sambung lagi soalan aku... macam mana kalo saya gunakan sinar matahari? matahari pun ada ultra-violet betul tak? jawapnya mmg ada... tapi matahari byk cahaya2 lain yg tak elok & boleh merosakkan kulit manusia apatah lagi pada bayi... alat yg pihak hospital gunakan... cahaya ultra-violet tu mmg di cipta khas & cahaya itu "perfect" utk sembuhkan sakit kuning....

Aku mula mengumpan doktor tu... aku sengaja mengeluarkan pendirian aku... aku kata padanya aku nak ikhtiar dgn cara lain & sudah pun mulakan rawat budak tu dgn cara yg lain...

Buat masa skrg nih aku tak benarkan anak bini aku masuk wad.... aku nak tengok dulu result rawatan yg kami cuba sejak petang semalam....

Doktor pompuan tu bertanya... rawat cara macam mana?

Aku ceritakan pasal herba mandian & serbuk mutiara tu... aku katakan makbidan tukang urut bini aku yg ajarkan... & beberapa bulan lepas adik ipar aku sendiri rawat cara yg sama & anaknya sembuh...

Doktor lelaki yg mendengar perbualan kami sengaja bertanya kali kedua seolah2 dia tak dengar pasal serbuk mutiara tu... sengaja dia tanya soalan tu sekali lagi.. utk memperbodohkan aku... kahkahkah... dgn gaya org bodoh aku pun jawap je la sekali lagi....doktor lelaki tu pulak senyum je seronok sbb dapat memperbodohkan aku... kahkahkah...

Kemudian dengan gaya konfiden doktor pompuan pakar tu pulak menjawap... kes adik ipar aku tu cuma nasib... & bayi peringkat umur 14 hari ke bawah mcm anak aku jangan bagi makan benda yg bukan2... usus budak tu belum bersedia lagi...

Perkataan yg aku tunggu2... akhirnya tiba... umpan yg aku pasang akhirnya mencangkuk mulut mangsa aku... keywordnya adalah "nasib".... kahkahkah....

Aku mula membukak jurus membelasah fahaman kedua org doktor yg hebat tu... kes adik ipar saya tu nasib? kalau itu doktor kata "nasib".. maka hospital pun menggunakan nasib...

Pada tahun lepas... sejak dari 1st day anak ke 5 saya hospital dah takeover kerana ada masalah pada ususnya sejak lahir... tetiba pada hari kedua anak tu terkena sakit kuning... mula2 cuma pasang 2 lampu ultraviolet dari bahagian atas... selang 3-4 hari kemudian keliling atas bawah lampu tu di pasang... sampai bogelkan budak tu sepenuhnya... sampai kering & kecut kulit budak tu... 

Akhirnya terpaksa masukkan ubat khas yg terbaru utk sakit kuning... itu pun takde kesan... sudahnya terpaksa tukar darah...

Belum sempat budak tu pulih... pembedahan usus terpaksa di lakukan... selang beberapa hari kemudian budak tu mati....

Dari kejadian tu... terbukti lampu ultra-violet yg kamu berdua katakan "perfect" itu tadi... adalah satu pembohongan besar2an dari mulut kamu....

Kamu golongan yg bergantung pada "nasib"... tapi kamu tak mahu ceritakan pada org tentang kegagalan kamu...

Bila doktor dengar saya sebut ilmu makbidan pasal serbuk mutiara & herba mandian tu... doktor terus kutuk & hina ilmu org lain... sedangkan kamu tak tahu apa2 pun tentang cara rawatan tu... kamu belumpun buat kajian tentang keberkesanan atau mengarutnya kaedah tu...

Yang kamu doktor suka puja & banggakan adalah ilmu yg datang dari barat... ilmu nenekmoyang kamu sendiri kamu kutuk & kamu hina...

Doktor jangan cuba hina ilmu nenek moyang kita yg doktor tak tau... sebelum kamu sahih betul2 buat kajian tentangnya... kalau segala ilmu nenek moyang kita tu kesemuanaya tak betul... mungkin doktor pun tak sempat jadi doktor akibat lahir dulu sakit, cacat atau mati kot?

Rujuk buku rekod bini saya... tengok sendiri laporan pasal anak no5 saya tu...

Doktor pompuan tu hanya terkulat2 terkebil2 sambil menoleh ke kiri ke kanan gaya2 dia nak cabut lari... kahkahkah....

Doktor lelaki yg tadi berjaya memperbodohkan aku plak tgh menggelupur carik buku rekod mengandung bini aku yg sebenarnya dari tadi di pegangnya...

Aku cuma tersenyum & aku perhatikan je... doktor lelaki tu kemudian cuba berlembut dgn aku lps rujuk buku rekod bini aku... dia kata... kalau aku tak nak masuk hospital pun tak apa... tapi esok pagi aku kena bawak anak bini pegi hospital utk checkup sahaja... aku bersetuju....


Pada masa aku melayan doktor lelaki tu... doktor pompuan pakar jaundis tu amik kesempatan utk cabut senyap2.... aku pun tak perasan bila masa dia bangun dari sebelah kerusi aku... kahkahkah....

Aku di mintak sain satu "surat mati"(surat pengakuan tanggungjawab sendiri)... aku sain je tanpa sikit goyang... sbb aku dah byk kali sain surat camtu sblom2 nih terutama utk diri aku sendiri... cth sblom nih ialah sbb aku kecoh nak keluar wad lepas duduk cuma 12 jam sbb kes denggi... aku kata rawatan hospital bukannya makin sihat aku.. tapi makin sakit lagi ada la... last2 aku sain "surat mati"...

Esok harinya lepak kat rumah tanpa rawatan atau ubat apa2 pun... tau2 aku sihat walafiat.... pegi hospital checkup... bebetul aku sembuh sepenuhnya...

Tak memasal pesakit2 yg katil dekat2 ngan katil aku kat hospital pun semua pakat kecoh nak keluar hospital hari tu jugak... kahkahkah... perangai aku pun diorang ikut gak.. suka keluar wad senyap2 isap rokok tepi longkang sambil berjemur panas (dlm wad aircond-org demam di bagi aircond-bangang punya sepital))... nak makan plak memasing pegi kantin hospital sambil pegang botol air utk support darah... kahkahkah...


Tuhan Sebenar.

Sakit itu datang dari ALLAH swt.. hanya ALLAH swt jugak yg mampu menyembuhkannya... di bumi manapun manusia nih ALLAH swt campakkan... sentiasa akan ALLAH swt persiapkan dengan segala keperluan utk survival manusia terus hidup... makanan, ubatan & segala keperluan yg lain...

Orang cina dengan ramuan sensei-nya, org india dgn ubat rempah ratusnya, org arab dgn habbatus sauda-nya, org melayu dengan ibu kunyit, dukung anak, halia, hempedu bumi & lain2...

Cuma ilmu cara nak menggunanya perlukan pengetahuan & kajian berterusan... jadi tak ada ubat yg betul2 mujarab hingga kita layak mengutuk ubatan & rawatan kaum lain yg kita tak pernah pelajari... segala ubat2 hampir sama baik... kerana segalanya adalah datang dari Tuhan yg menghantar kita ke sini & kesana...


Jujurlah & Yakinlah.

Sedari awal lagi mmg org tua & makbidan kebiasaannya akan suruh kita rahsiakan dari pengetahuan doktor tentang rawatan tradisi yg kita buat tak kira sakit apa2 pun... semuanya tau kalo doktor tau... doktor akan marah pada pesakit... tapi aku nih mmg jenis tak dengar nasihat... kahkahkah...

Pertembungan aku dgn doktor di awal pagi tu selesai.... aku cuma perlu buat checkup di hospital pulak pada esok paginya... di rumah aku teruskan rawatan anak dgn cara guna herba mandian tu 2 kali sehari (pagi & petang)... suap serbuk mutiara yg di titis sedikit air suam tu pun 2 kali sehari.... aku tambah lagi dgn cara bawak anak tu berjemur di waktu pagi dgn tak berbaju... tengah hari pulak aku tambah dgn satu lagi ubat iaitu aku bagi budak tu hisap buah anggur hijau....

Checkup di hospital esok harinya... 15.8... hari seterusnya checkup lagi... 14.3... dah pun berada di bawah paras kritikal iaitu 15.0... doktor kat hospital mcm tak puas hati je ngan bini aku... bini aku plak tiap kali keluar & dpt keputusan muka ceria je berjalan kearah aku yg melepak kat ruang menunggu....


Klinik desa kemudian memanggil kami datang utk checkup di unit khas... kali nih sengaja aku yg dukung anak tu masuk sbb aku nak jumpa doktor dua ekor tu.... betul pulak doktor yg sama...

Saja aku pancing nak ketuk dia sekali lagi... aku tanya kat doktor pompuan separuh umur tu... amacam doktor? tak pakai lampu ultra-violet hospital pun boleh je turun kuning budak nih?

Doktor tu menjawap... itu semuakan kehendak ALLAH swt?...

Umpan aku yg paling besar dengan mata kail aku paling besar & tajam... dia ngap senang2 je pulak tu... aku senyum & aku cadang aku nak rentap cukup2 kali nih.... biar habis sisa2 tenaga nak melawan dari ikan yg termakan umpan aku kali nih... kahkahkah... keywordnya kali nih ialah.. "ALLAH"

Jawapan dari doktor tu aku jawap dgn senyum & dialog yg santai... aiik? bila dah kalah pandai pulak doktor pergunakan nama ALLAH swt ye? hari tu bukan main konfiden lagi dengan lampu ungu ajaib hospital tu?... bila dah kalah macam nih ALLAH swt yg jadi modal terakhir... bila menang mengaku teknologi yg bagus....

Macam tu lah gelagat sesetengah doktor2 kat negara nih saya tengok... bila pesakitnya mati... dia akan bagi alasan ALLAH swt lah yg berkehendak begitu... tapi bila pesakitnya sembuh dgn cepat akan di canang lah kehebatan alat, ubat atau teknologi yg terbaru di gunapakai hospital.... yg sedihnya doktor2 yg mengaku islam plak tu yg berperangai macam tu.....

Aku matikan ayat aku kat situ... dua2 doktor tu cuma menganguk... kemudian diorang sengaja tukar topik dengan bertanyakan hal2 peribadi aku... aku kerja apa, kat mana... bini aku kerja kerajaan pangkat apa, pejabat mana... & lain2 hal yg takde kaitan dgn jaundis... KAH KAH KAH....


Sekian dulu dari aku kali nih....
Terima Kasih...


-kandis-

..