Koleksi Kandis Kelaut Jadah.

Comments
.
Asalamualaikum wbt & Selamat Sejahtera...

Subuh subuh di kejutkan bini, katanya azan sekejap lagi... ahhh.. malasnya aku nak gosok gigi.. akhirnya terlambat terpaksa la subuh sendiri.. dah berapa kali subuh tak gi jemaah kat mesjid... haram jadah punya umno... kalo umno tak rompak negara nih.. tak la aku susah2 carik gamba lewat2 malam utk blog nih.. blog nih pun tak mungkin aku bukak...

Pekena secangkir kopi susu panas pujaan hati... tak lupa berteman sebatang rokok seludup cap gudang garam surya cinta hati.. sambil melepak kat pangkin belakang rumah..

Layan syahdu dalam kabus pagi.. memerhati sepasang rerama putih sedang berdating.. dicelah2 bunga ungu rimbunan semalu berduri..

Ahhhh... kalau lah aku jadi rama-rama.. tak la aku kena menjawab depan ALLAH swt esok2.. haram jadah punya umno.. pasal umno la aku terjebak dgn byk dosa... sampai hari nih pun hari2 dok tengok aurat orang islam negara islam umno nih...



 
Anak dan bini menuntut janji.. aku terlupa amenda pulak yg aku janji?.. rupa2nya diorang mintak hantar gi kenduri.. rumah pak mentua buat kenduri baca yaasin org pompuan waktu tengah hari..

Ahhh.. malasnya aku nak pegi... sampai rumah pak mentua.. aku carik jalan nak lari.. banyak2 alasan akhirnya aku pilih alasan paling berintelek tinggi..

Bila ditanya oleh mak mentua aku taknak rewang kenduri ke? jawapan aku.. 'mim' 'lam' 'sin'.. MALAS... tergelak pak mentua ku tengok lawak aku awal pagi.. berjaya jugak aku melarikan diri...

Balik rumah bawak kete bini.. layan sorang2 mcm bujang lagi... orang bujang bawak kete kenalah cam pelesit... 



Tengah membesit kena potong plak dgn daihatsu charade.. kancil bini aku takat lari 120kmj je.. haram jadah punya umno.. harga rm27ribu tapi lari cam siput sedut... modal kilang tak sampai rm5ribu..

Sampai kat rumah aku bukak pc.. niat di hati nak buat entri.. bukak emel dulu kot2 la ada awek bagi.. menempel la aku 2 jam depan pc.. sampai siap la entri "jam dinding berting-tong"..

Dah siap publish perut lapar plak.. haram jadah punya umno... pasal umno la aku terlupa sarapan.. sbb asyik teringat nak publish entri...



Nak keluar rumah selipar aku hilang sebelah.. ternampak memerang bawak lari ke dalam semak.. haram jadah punya umno.. sebab umno tarah hutan la memerang tu curik selipar aku..

Nak kejar memerang dah jauh binatang tu lari.. akhirnya aku je yg penat sendiri.. terpaksa la aku pakai selipar jamban je pagi nih..

Hari nih teringin nak sarapan kat sabak bernam.. rindu pulak kat aroma kopi timbang restoran depan penambang teksi.. 


 
Mula2 ingat nak naik moto kapcai layan blues sendiri.. sekali teringat plak kat kereta seludup aku yg dah sebulan tak hidup enjin.. panas enjin 5 minit.. lampu minyak menyala tanda minyak dah nak tak ada... haram jadah punya umno.. kopak la poket aku pagi nih..

Isi minyak kat petronas sg besar.. hangus la duit rm650 sebab nak isi minyak fulltank.. haram jadah punya umno... kata petronas kompeni melayu.. tapi kelentong harga mengalahkan yahudi..

Sampai di restoran kat sabak bernam terjumpa sahabat lama.. niat di hati.. ada can minum free... 

Sembang2 tingtong2 rupanya dah sebulan dia menjaga bini dia... yang terpaksa duduk wad hospital sabak bernam.. aku hulur rm100 sbg sedekah pd member yg dilanda musibah... haram jadah punya umno.. bukak hospital guna duit rakyat.. orang sakit masuk pun kena bayar beribu ringgit...


Masuk kereta seluk2 kocek yang tinggal cuma rm2.30 sen.. niat di hati nak beli spek itam yang baru.. sebab spek itam aku rayban ori hancur dua bulan lepas... tapi nak beli camne plak duit dah tak ada nih...

Terpikir pulak nak mintak duit bini.. untung2 dapat yang ori.. haram jadah punya umno.. nilai ringgit macam dah nilai bulu hidung.. spek itam rayban kaca yg ori pun harga sampai rm1110.. nilai ringgit makin tinggi kepala atok umno..



 
Start enjin kereta seludup... destinasi impian seterusnya.. rumah pak mentua... bawak kete slow2 nak susun ayat terpower..

Harap2 dapat pujuk bini dapat spek itam yg ori.. berenti kat trafik light simpang ke arah pantai bagan nakhoda omar.. asyik berangan susun ayat bodek bini.. haram jadah punya umno.. kalo spek berkualiti tu murah tak yah la aku susah2 susun ayat...



 
Tak perasan aku belakang aku ada mamat bawak kete skyline r36.. sekali aku pandang... mamat tu bagi isyarat nak ajak test power..

Lupa kot dlm hud dia cuma ada 4 piston 3000cc... atau dia tak tau enjin aku kat blakang ada 6 piston 5447cc.. aku cucuh sebatang rokok seludup cap gudang garam surya aku sbg tanda setuju bagi dia peluang celen kereta seludup aku..

Lampu hijau.. mencicit bunyi tayar mamat tu sambil di iringi bunyi blow valve turbo dia... aku biarkan aje dia jalan dulu... aku bawak cam biasa..



Gear-1... gear-2... gear-3... macam potong sayur je mamat tu kena ngan gear 3 kereta seludup... 

Gear 4... gear 5... dah tak nampak bayang kereta mamat kerek tu yang kalernya biru 'candy blue' waktu aku masuk gear 5.... 

Last sekali.. masuk gear-6 kejap je tau2 aku dah sampai pekan sg besar... haram jadah punya umno... pasal umno la mamat tu kalah teruk... kesian mamat tu kalo tak pasal duti cukai kereta import sampai 300%.. agaknya mamat tu buleh la beli kereta yg mampu saing atau kurang2 mampu cucuk angin kereta seludup aku...



 

Bila aku sampai rumah pak mentua.. orang pompuan yg datang rewang utk kenduri dah ramai.. 

Nak masuk rumah terpandang lah aku 2-3 org gadis2 sunti cun melecun yg ikut maknya rewang.. 

Langsung aku terlupa pasal spek itam.. masuk rumah.. terus ke dapur.. layan siang ikan keli sebaldi utk hidangan kenduri.. 

Haram jadah punya umno.. sebab umno punya segala haram jadah dalam sepagi kehidupan aku lah... 

Aku yang mula2 MALAS nak tolong mak mentua aku kenduri.. akhirnya tertolong jugak tanpa aku sedar..






Nota:-
Sengaja aku salah ejaan jawi.... "mim" "lam" "sin"... MALAS...
sebab melawak pada mak mentua aku.... 
famili semua dah tau anak pompuan aku yg umur 4 thn... kalo eja jawi camtu la style dia...



Sekian,
Sebar2kan... Terbaik Dari Astana Kandis...

-kandis-




-----------------------------------kandis-----------------------------





Satu lagi artikel lama yg aku tulis semasa kat blog astanakandis... 
aku tarok kat sini utk dijadikan koleksi blog anjungrakyat & koleksi aku....





Salam...

-kandis-

.