Cinta Lanang Gabrul The Final Conclusion.

Comments
.

Asalamualaikum wbt & Selamat Sejahtera... 

Beberapa hari lepas aku publish entri bertajuk "kisah cinta si lanang gabrul" babak 1... sebenarnya ada 6 babak dlm siri tu... aku cadang bila dah publish 6 siri tu... 

akhir sekali baru la aku nak keluarkan entri penutup siri lanang gabrul utk menjawap segala persoalan dgn entri yg nih bertajuk the final conclusion.. 

Semua siri nih aku terpaksa buat offline... sbbnya aku terlampau byk urusan kebelakangan nih sampai tak berkesempatan bukak internet... malangnya babak 2 sampai babak 6 tertinggal plak dlm laptop yg aku tertinggal kat rumah di kl... kahkahkah...

Nak taip balik aku malas... nak pegi kl semata2 nak amik laptop lagi la aku malas... sudahnya kita pendek cerita je la dlm entry kali nih... kita layan style santai sembang2 kosong je la supaya mudah faham...




----------------------------------------kandis-------------------------------------



Sebelum apa2... aku nak bagitau dulu siang2... sebenarnya aku tak suka nak cerita benda2 yg aku nak share kali nih...  sebabnya nih terpaksa aku contohkan sikit hal peribadi aku... 

lagi pun dah lebih kurang 10 tahun aku tegur org bab nih..  hampir semua org kata otak aku tak betul & mereng... kahkahkah.... kita tengok nanti aku yg mereng atau ngkorang yg mereng sebenarnya... KAH KAH KAH....

Jadi cerita aku kali nih adalah khas utk member2 yg kenal kandis sejak kali pertama aku muncul dgn blog gerai3abdul.. kemudian blog astanakandis... & hari nih blog anjungrakyat... 

Edisi khas utk member2 yg bebetul nak carik jalan keluar... edisi khas utk member2 yg dah baca entry aku hal berkaitan sejak dari g3a... edisi khas utk member2 yg aku respek & hargai semuanya...

Kalo ada yg nak debat, nak tunjuk terer, nak kutuk, nak pertikai dipersilakan.. tapi kali nih aku malas nak layan.. sbb dlm hal berkaitan agama nih... aku dah naik fed-up dgn kepandaian org yg perasan dirinya pandai...

Jenis org takat kecoh keluar teori & pertikai org boleh la.. bila kita suruh dia yg buat sendiri hancuss... kahkahkah... buktinya? majoriti umat islam negara nih makin hari makin hancuss.... 


Ingat bebetul keyword nih:-

"kamu takkan sanggup bersabar dlm mengikuti ku"

keyword nih khas sbg satu cabaran dari aku utk semua member2...





----------------------------------------kandis-------------------------------------






Muqaddimah.

Ada byk benda dlm hal kehidupan beragama islam... 
tapi yg aku nak sentuh kali nih...  cuma 2 perkara paling utama... 

pertama, perintah "masuk lah kamu kedalam agama ALLAH secara seluruhnya".. maksudnya no sekerat2.. no halfcut2.. no makeup2.. no touchup2... islam is a highway & its only have one way... 

kalo yg nih pun ada diantara kita org yg mengaku islam failed... sah sahih akan serupa perangai yahudi la org tu... malas nak cerita panjang... carik sendiri sbb apa aku cakap camtu...

kedua, aqi mussolah tawa atuz zakah... atau terjemahnya dirikan solat & tunaikan zakat... di pasangkan & di ulang2 byk kali dlm quran ayat solat & zakat.. 

paling dahsyat ialah sampai ada ayat yg bagi tau kita 2 perkara tu adalah agama... maksudnya secara zahir mmg betul dirikan solat & tunaikan zakat.. 

malangnya ramai org islam hari nih tertinggal keretapi sampai tak paham maksud tafsirnya setelah di takwil ialah... tauhidkan diri pada ALLAH swt & berkebajikan lah sesama manusia.... & dua hal tu adalah maksud agama TUHAN...


p/s- 
lepas baca yg atas nih.. aku harap ngkorang dpt tangkap apa yg aku maksudkan kat dlm entri "kisah cinta si lanang gabrul" sblom nih... & dapat tangkap maksud aku kat keseluruhan cerita aku kali nih....kalo tak dpt tangkap jugak.. pegi ngaji la woi... kahkahkah....



--------------------------------kandis-------------------------------------




Keluar Dari Riba.


ok... mcm nih cara aku tinggalkan perangkap riba...

peringkat awal dulu... aku pun takde duit & takde aset langsung... setan bertopeng manusia, iblis, yahudi & seangkatannya sering tipu kita dgn ayat2 seiras nih... 

bila tak cukup duit, kita perlukan kerja overtime, part time, side income & sbgnya.... soalan diorang soalan logik akal... 

kenapa tiap kapal yg besar mesti ada bot kecik? alasannya kalo kapal besar tenggelam bot kecik tu boleh jadi penyelamat kita.... 

tu satu contoh dialog ayat trick ajaran setan nak suruh kita kerja sampai mampus jadi hamba dunia..... makin kita kerja semakin la kita mengkayakan golongan penyembah setan & pengutip cukai..

aku plak pilih jalan yg di ajar Rasul saw... kata Rasul saw lebih kurang camnih... bila kamu dlm kesempitan berjimat lah.... jadi aku pilih berjimat dlm perbelanjaan.... 

caranya ialah tiap apa benda yg perlu di belanja... aku suruh bini budget & masukkan dlm sampul... duit dapur dlm sampulnya... duit rokok aku dlm sampulnya.. duit bil dlm sampulnya.. & mcm2 sampul lagi....

contoh budget rokok aku sebulan rm140... dulu dunhill baru rm5 sebungkus... tetiba naik melantun.. rokok tu plak makin lama makin tak sedap & cepat abis terbakar akibat tembakau makin sikit... mahal nak mampus plak tu.... 

last2 aku carik alternatif lain dgn pergunakan tekak warisan jawa aku yg steady layan asap cengkih rokok seludup cap gudang garam surya.... aku balik semula ke rokok zaman aku time sekolah dulu2....



Ahhh... Rokok Seludup Cap Gudang Garam Surya.

punca aku terhisap surya balik pun ada cerita best sebenarnya... masa tu aku kat klang... pegi surau bawak duit rm17... 

tabung surau lalu time kuliyyah aku masukkan rm5... cadang baki rm12 nak beli dunhill rm9 sebungkus & duit belen tu nak buat lepak kedai kopi pekena teh secawan & roti canai sekeping...

habis je pengajian kat surau tu... ALLAHyarham ust taib azamuddin mintak derma utk anak yatim... ust taib tengah kumpulkan derma utk siapkan rumah separuh siap tinggalan bapak 2 beradik anak yatim di kedah... 

duit aku tinggal duit rokok & duit teh je... jadi aku pikir... "ahhhh lepas solat isyak nanti... aku bagi anak yatim tu singgit dah la..." kahkahkah.... solat isyak masa tu di imami sorang imam muda... 

tengah solat syok solat berjamaah tak memasal free aku terasa kena celaka sejibik cash dgn ALLAH swt... aro ai tal lazi yu kazibu biddin... faza li kal lazi ya du'ul yatim... wa la yahuddu a'la to'amil miskin... fawai lul lil mussollin... 

rasa nak nangis oitt tengah solat pun kena celaka dgn ALLAH swt kat ayat tu sbb kerek ngan anak yatim... celaka lah org yg bersolat....

abis je solat terus aku nekad belasah kensel beli dunhill beli surya seludup yg murah sikit... sbb duit aku nak bagi kat anak yatim... sejak tu sampai hari nih... aku sahih pelayan asap cengkih rokok seludup cap gudang garam surya,,,, kahkahkah.... 

kembali cerita bab berjimat....
seandainya bulan tu aku terover & terlupa diri... melepak kedai kopi terlebih over berasap... & duit dlm sampul rokok aku abis... 

maka terpaksa la aku isap rokok gulung jawa bernama lenteng yg aku stok kat rumah... maknanya aku didik diri sendiri utk self restrain.....



Tembolok Binatang Ternak.

pasal makanan plak....
peringkat awal aku makan mcm org lain jugak.... makan sampai tak pernah tau erti rasa lapar,,,, perut belum pun sempat lapar dah bantai makan lagi... islam tak pernah ajar benda camtu.... 

setahu aku tu perangai haiwan ternak... kerjanya asik nak memenuhkan tembolok je... kahkahkah.... tak caya cuba tengok perangai haiwan ternakkan mcm ayam, lembu & kambing.. kerjanya asik nak makan je...

akhirnya aku cipta satu sistem pemakanan dlm family aku... seminggu kita makan sedap... seminggu kita makan tak sedap... makan tak sedap jadikan masing2 kurang makan & kurang berselera... 

bahan dapur memang sengaja aku beli stok sedap utk seminggu & utk minggu depannya aku pergunakkan sikap malas aku dgn jayanya tak mau pergi pasar beli apa2... 

kita makan apa yg ada... kadang2 ikan bilis tumis sambal je jadi lauk... kadang2 bilis goreng & makan ngan kicap... kadang2 ikan masin... kadang2 nasik goreng je... kadang2 telur goreng & lain2 yg seirasnya... 

apakah aku cikai bila bagi anak bini makan lauk low class mcm tu?.... tak.. sebenarnya aku masih terlampau angkuh dan sombong.... baru takat jadi tokey kompeni IT pegang duit sejuta dua dah mesti makan nak kena berlauk...

nik aziz masa berstatus menteri besar kelantan pegang duit ratus juta... lagi cikai dari aku sbb dia selalu makan nasik cuma dgn kicap takde lauk di malam hari di rumahnya.... betul ke nik aziz cikai? tak.. nik aziz pun masih sombong sebab dia tetap lagi makan nasik kosong nak berkuah kicap sbg menteri besar negeri kelantan.... 

Rasul saw yg berstatus Habib ALLAH swt pegang urusan berbillion umat manusia lagi dahsyat sampai lebih selalu lapar dari kenyang... sampai Rasul saw pernah kata... jika umat ku lapar aku lah yg lapar dahulu... & jika umat ku kenyang aku lah yg terakhir sekali kenyang.... 

Ibrahim as yg berstatus Al-Khalil lebih hebat lagi dari semua org... sampai di puji ALLAH swt sbb Nabi Ibrahim as sehari lapar sehari makan sepanjang tahun sampai ke akhir hayatnya....

Jangan ada plak kita perasan diri kita lagi kelas dari diorang2 yg aku sebut nih.. mereka2 yg aku sebut tu mereka org2 terkenal & di puji ramai di bumi & di langit ALLAH swt.. 

kita nih sapa yg nak puji & kenal kita oitt? KAH KAH KAH... syok sendiri je lebih perasan cam bagus... KAH KAH KAH....  kita mati esok hilang terus ghaib nama kita pun takde sapa yg kenal lagi...



Berkebajikan lah.

hal lapar & kenyang moralnya dari sudut kemanusian & agama... ngkorang pikir la sendiri... aku malas nak cerita... cuma kesan yg aku nak cerita ialah dari sudut ekonomi & cara hidup family... kami belajar erti syukur...

kami teringat golongan fakir bila tiap kali makan tak sedap... belanja dapur pulak dpt maintain rendah... seandainya bulan tu sampul budget dapur habis... kami tukar ke mode menu makan tak sedap...

baru2 nih sengaja aku suruh bini masak meggi je utk kami makan malam.. kami makan anak beranak share dlm satu mangkuk ala2 org tabligh... kemudian time tengah sedap layan makan... aku tanyakan pada anak2 aku...

kalo hari2 kita makan camnih takde lauk sedap mcm ayam, ikan, sotong, udang, daging... diorang nak tak?.. semua sepakat menjawap "tak nak!".. 

aku kata lagi pada anak bini aku.. "kalo kita sendiri tak sanggup hari2 makan meggi.. org lain pun mesti tak sanggup jugak... 

sebab tu lah bila ALLAH swt bagi pada kita rezeki yg lebih... wajib kita bersyukur & kita share la rezeki lebih yg kita dapat tu dgn golongan fakir miskin".. 

"meggi yg mak masak nih kira sedap lagi.. sebab mak ngko letak udang & telur.. mungkin saat nih ada fakir yg cuma mampu makan meggi kosong je.." 

abis kami makan... tengah aku syok layan berasap... anak aku yg kecik umur 2 tahun datang kat aku sambil dukung tabung dia di angkut dari bilik tidurnya.. dlm pelat dia berkata...

"babah(abah), jah(nama dia) ada byk jeki(rezeki) lebih.. nnt babah bagi mua(semua) kat ong ckin(org miskin) yek?".. aku jawap "okey"...

tabung budak tu dia isi dgn duit syiling dirham(perak).. bila aku tukarkan kepada duit kertas.. nilai isi tabung budak tu lebih kurang rm5ribu lebih... 

duit tu di sedekahkan pada satu keluarga fakir.. berselang 2 minggu kemudian aku ternampak keluarga fakir tu meniaga di pasar ikan sabak bernam...



Simpanan Orang Islam.

Begitu jugak la perihalnya tentang belanja yg lain2... cuma point aku kat sini ialah.. bila ruang pembaziran dpt kita kurangkan atau tutup... 

pastinya akan ada duit berlebihan tiap bulanan... bukan trend atau gila babi org gila yg aku nak ikut.. tapi apakah praktikal & perlunya sesuatu belanja itu kami keluarkan... 

Bila ada duit berlebihan kesan dari keberkatan mengikut ajaran islam... bagaimana pulak cara org islam nak menyimpan? di mana nak simpan? 

apakah org islam simpan di bank? bank masuk islam? KAH KAH KAH... bank tabung haji? KAH KAH KAH.... jawapnya tak.. org islam takdenya bangang sangat pegi simpan duit kertas di bank.. itu semuanya kerja2 bangang org2 yg suka dirinya jadi ternakkan towkey bank... 

Dulu kat blog g3a aku pernah sentuh sikit pasal sistem perbankkan... aku malas nak cerita lagi sekali.. jadi kita skip je la part bank tu... 

cuma sikit aku nak tambah..  org islam yg simpan duit kat bank, simpanan mereka akan di pergunakan utk pihak bank kononnya berniaga.. benda apa yg bank meniaga? meniaga sesuatu yg di panggil loan riba.. 

kesimpulannya kesemua penyimpan duit kat bank... tak memasal terlibat sama subahat dalam menyuburkan riba di muka bumi ALLAH swt.. KAH KAH KAH... aku tak campur.. ngkorang jawap la sendiri...

Oleh kerana aku dah di takdir di campak terpaksa hidup dlm zaman penuh dengan manusia buta perut hari nih... semua urusan payment org lebih suka gunakan bank.. jadi aku pergunakkan lah kemudahan bank... 

tapi cukup sekadar utk org transfer duit pada aku saja... bila dah masuk akaun aku.. aku keluarkan semuanya tinggalkan baki minimum.. kahkahkah... 

lantak la kalo org nak kata aku tamak penting diri sendiri kedekut & sebagainya.. cuma aku tak suka duit aku bank suka2 belasah bagi loan riba pada org & boleh jadi jugak bank bagi loan riba utk org bukak disko, rumah urut & sbgnya... 

Untuk simpanan aku pilih kaedah yg aku belaja dari tok nenek kita zaman dulu2 yg seiring dgn ajaran islam... iaitu org islam menyimpan dgn emas.. 

sbb tu la kita biasa dengar emas simpanan yg kena zakat.... ada sapa2 pernah dengar ada zakat utk simpanan duit kertas dlm kitab2 ulama muktabar? KAH KAH KAH...



Kebijakkan Warisan Manusia.

Tok nenek kita dulu2 aku percaya lagi bijak bab kehidupan dari kita semua hari nih yg perasan bijak sbb kita masuk universiti kerajaan umno.. 

ramai yg tak sedar sekolah, universiti & sbgnya ni la yg jadikan kita semua bangang sampai tak sedar kita di perbodohkan utk jadi binatang ternakkan kapitalis, yahudi, pemerintah & semua geng2 penyembah iblis...

sungguhpun tok nenek kita dulu diorang kebanyakkannya kerja tak tetap.. income pulak lebih kurang sebulan rm10-rm15 je.. dpt duit diorang simpan bawah bantal atau bawah tilam.. 

kemudian selang 3-4 bulan diorang akan beli cincin atau rantai emas yg harga sebijik rm20-rm30 pada zaman tu dgn duit yg di kumpul bawah bantal tadi...

Bila dah banyak emas2 tu akan di simpan dlm uncang kain pulak.. kalo dah terlampau byk mereka simpan emas dlm tempayan kecik.. 

Terdengar cerita ada tanah nak di jual rm100-rm200 1/4 ekar.. mereka jual emas simpanan mereka utk beli tanah pulak.. lama2 bersepah la tanah mereka sana sikit sini sikit.. 

andai terdengar ada org nak jual sekeping sawah 3 ekar.. akan di jual lah tanah2 kebun yg kecik2 tu utk dpt sekeping sawah padi pulak yg hasil pulangannya lebih steady.... 

kesudahan hari tua mereka... mereka ada tanah & jugak rumah utk mereka wariskan pada anak cucu mereka.. 

kita yg hidup hari nih perasan pandai sebab di kelentong sekolah & universiti umno plak?... mati besok kita cuma boleh wariskan rumah teres yg dah buruk sebijik.. kereta yg dah buruk 2 bijik.. & silap haribulan hutang yg dah buruk... 



Al-Kisah Pencurik Nilai.

Itu cerita org2 zaman dulu... macam mana plak kita nak adaptasikan dgn kehidupan zaman kita? 

aku tak mau bagi cara mcm mana aku buat dlm kehidupan aku part simpanan nih... tapi aku nak bagi satu situasi utk ngkorang pahamkan... selebihnya ngkorang pikir la sendiri... aku try bagi satu contoh yg mudah, supaya senang paham... 

idian seorang pekerja yg rajin menyimpan duit....
setelah bekerja selama 5 tahun dgn penuh dedikasi...
idian telah berjaya mengumpulkan wang sebanyak rm20 ribu...
wang tersebut idian bercadang utk beli sebuah rumah flat.... 
rumah flat itu di war-warkan berharga rm20 ribu pada masa tersebut...

namun akibat idian masih bujang lagi....
beliau merasakan tak ada keperluan utknya membeli rumah pada masa tersebut.... 
akhirnya idian menyimpan saja duit rm20ribu itu di bank....

10 tahun kemudian idian berkawen dengan gadis pujaan hatinya...
terpikir idian sudah ada keperluan utk dia membeli rumah flat tersebut...
di keluarkanlah wang rm20 ribu simpanan di bank utk membayar harga rumah flat tersebut...
malangnya rumah flat yg sama tersebut selepas 10 tahun... 
kini harganya dah melambung menjadi rm40ribu.... 

persoalannya-

apakah harga rumah tu sebenarnya dah naik?
jawapannya tidak harga rumah tu tidak naik...

abis tu apa sebenarnya yg berlaku?
kuasa beli rm20ribu duit simpanan idian telah di susutkan & di curik nilainya... 
separuh dari wang simpanan hasil titik peluh idian selama 5 tahun telahpun hangus di curik orang....
mereka tak curik nombornya... tapi mereka curik nilai & kuasa belinya....
cara mereka ialah dgn secara konsisten menjatuhkan nilai matawang ringgit....

habis tu mcm mana kita nak elak dari berlaku hal nih?
seandainya 10 tahun dulu idian memilih utk menukarkan duit rm20ribu itu... 
menjadi sesuatu yg berharga mcm dinar emas atau tanah contohnya....
selepas 10 tahun bila idian berkahwin & nak beli rumah flat tersebut... 
emas yg idian simpan itu jika dijual... 
hasil jualan emas tersebut akan sedondon dgn harga rumah flat terkini rm40ribu... 
seandai berbeza pun bezanya takkan lari jauh...
mungkin terlebih sikit mungkin terkurang sikit....


 Lagi contoh......

Baru je bulan lepas bini aku beli kebun sawit 1.5 ekar kat selangor berharga rm100ribu cash dgn cara nih... 10 tahun dia saving tiap bulan rm1200.. 2-3 bulan sekali dia akan tukarkan duit saving itu kepada dinar emas... selepas 10 tahun bila di congak & kira balik jumlah duit kertas tu hanya ada rm60ribu.. 

Tapi sebab secara istiqomah duit simpanan telah dia tukarkan menjadi syiling emas dinar.. emas yg tersimpan selepas 10 tahun bila di jual harganya menjadi rm100ribu lebih sikit... 

Apakah untung sebab simpan duit rm60ribu, jual emas rm100ribu+?
tak dia tak untung sebenarnya, cuma saving bulanannya telah berjaya di selamatkan dari pencurik nilai.. 

Kalo zaman tok nenek kita dulu mereka terpaksa simpan emas mereka di rumah... zaman hari nih kita lebih senang lagi sebab adanya kemudahan sewa peti besi di bank atau di kompeni yg ada sediakan servis seumpamanya... 

kita cuma perlu bayar duit sewa peti besi untuk tujuan keselamatan... simple as that...



Realiti Hari Nih.

Pada waktu org islam hari nih sedang pening tentang cara & kaedah nak menangani urusan2 dlm kehidupan mereka... aku dah tak pedulik lagi akan falsampah & motibasi gila dalam tv & media mereka... 

telah aku yakin & bersaksi bahawasanya yg diajar ALLAH swt & Rasul saw itu sebenarnya adalah suatu kebaikkan tak ada tolok bandingnya lagi.. 

Pelik bin hairan bin ajaib bagi aku secara peribadi.. bila melihat ustat2 & org islam hari nih buta perut sampai boleh tersangkut dgn sistem loan riba rumah & kereta... yg beli insurans pun ramai... kahkahkah....

Terlebih terlawak lagi bila melihat hari nih sosok badan ustat2 kita ramai yg memboroi memboncet semacam hantu kopek.. 

mengajar org bab puasa, makan, sedekah, jimat, zakat, jihad & sebagainya... diri sendiri tak sedar pulak dia dah serupa mcm hantu kopek...

Penyakit yg datang di hari tua semuanya penyakit org2 terlebih makan... padahal semua tau yg hidup di dunia nih kesemuanya adalah suatu test & suatu ujian..

Tapi bila bab makan org islam kita makan mengalahkan setan, macam esok dah tak ada lagi peluang makan.... mungkin sedar dirinya besok di akhirat bakal kelaparan... kahkahkah.... 

akibat hidup di dunia pentingkan diri tamak semacam setan... fakir miskin di biar kelaparan.. saudara seagama baitul maqdis di biar tak aman... anak2 & adik beradik di suriah di biarkan terkorban... agama islam di biarkan munafiq buat mainan... 

Di mana nak dibuktikan diri ini cintakan islam? kisah cinta si lanang gabrul adalah kisah cinta seorang lelaki kepada agamanya iaiitu islam... iaitu sebuah cara hidup anugerah dari pemilik sekelian alam...

Kalo tak paham maksud aku.. rujuk balik kat awal entri nih part muqaddimah..




------------------------------------------kandis----------------------------------




p/s:-
sori kalo ada mesej yg kurang sampai atau kurang jelas atas sebab kekurangan aku penulis amatur cap ayam... lagi pun aku tengah kelam kabut sambil berkemas waktu taip artikel nih....

mulai esok (jumaat) aku akan bercuti 6 bulan drpd blog anjungrakyat... sebab ada urusan yg perlu aku selesaikan di luar kawasan... 

"Pemandangan Di Sebuah Perkampungan Muslim Sumatera Barat"


dah aku katakan sedari awal aku sedang dalam suatu perjalanan... g3a, astana & anjung tempat persinggahan... destinasi aku masih jauh lagi di depan... 

Nanti di lain masa insyaALLAH aku akan singgah lagi kalo di bagi kesempatan... sebab aku sentiasa hargai kenangan bersama teman2 di tempat persinggahan... sepeninggalan aku, aku mintak pada semua... tolong jaga kawan2 yg aku kasihi sekalian...





Jumpa lagi... insyaALLAH...
Sekian, salam...

-kandis-


.