Special Kandis: Kisah Cinta Si Lanang Gabrul.

Comments
.

Asalamualaikum wbt & Selamat Sejahtera...

NOTA:
Lanang bermaksud lelaki... Gabrul bermaksud belasah @ hentam @ 'toron' dlm loghat utara... perkataan "Lanang gabrul" adalah perkataan yg aku petik dari dialek bahasa jawa... jugak boleh lah di terjemah sbg "mat toron" dlm dialek melayu utara... pun begitu kisah nih langsung takde kaitan dgn member blog anjungrakyat yg gunakan nick mat toron @ md tanjong...


Babak 1.

Al-Kisah Si Pendekar Buta.

 
Petang itu petang nan ceria damai indah tenteram suasana... di tepian tasik taman sri serdang.. 

Org nan berkeluarga sibuk layan anak di jongkang-jongket jugak buaian.. org nan berdiet sibuk berjogging buang lemak akibat terlebih terlahap termakan.. 

Org nan bujang trang tang tang sibuk "usha" awek harap2 ada yg terlekat terkenan.. org nan bercinta persis si lanang gabrul sibuk berdating dgn cinta hatinya di gigi tasik melihat ikan berenang di tepian...


Dating petang itu adalah dating yg berniat.. bukan dating suka2 nak bikin maksiat.. tapi dating matlamat nak ajak aweknya menikah tujuan amal ibadat... 

Setelah lanang gabrul 1 tahun bermenung mencari jawapan keserabutan hidup.. setelah di isytihar bankrap oleh sistem kewangan riba.. setelah turun & naik bergelumang bisnes korporat jugak keparat sebelumnya.. setelah bosan dengan semua realiti hidup yg palsu... setelah melihat puncak impian duniawi palsu sebenarnya adalah buntu.... 

 
2 tahun lanang gabrul berkelana kesana & kesini mencari jawapan intipati kehidupan sejati.. dari kota ke padang pasir hingga ke gunung banat di redahi... 

Demi mencari wali suci islam sejati.. mereka nih langsung tak lekang dek hujan tak lapuk dek panas... 

sikit pun tak langsung terkesima dgn "global madness" yg sedang melanda manusia dunia hari ini... 


Setelah lanang gabrul berjumpa dgn jawapan yg di carinya... setelah 3 tahun tempoh keseluruhan perjalanan mencari maksud & keperluan sebenar sebuah kehidupan... 

Kini tiba lah masanya si lanang gabrul mempraktikkan segala jawapan yg dapati dlm pencariannya sepanjang 3 tahun dahulu... erti kehidupan manusiawi hanya mampu di capai dgn jalan fitrah azali insan sejati... iaitu balik ke asal... langkah seterusnya... "aku perlu kawen" pikirnya...


Maka berkatalah akan si lanang gabrul di gigi tasik itu pada aweknya nan setia.. "kita kawen jom?"... aweknya membalas soalnya dgn soalan.. "abang ada duit?"... lanang gabrul menjawap... "takde"... 

Kemudian lanang gabrul bertanya lagi... "awak ada duit?".. aweknya respon.. "ada la simpanan sikit2".. lanang gabrul menyoal lagi.. "pakai duit awak boleh?"... pendek jawap aweknya.. "boleh!!!"...

Adapun 2 tahun selepas detik itu majlis perkahwinan ditakdir dilangsung dlm senyum ketawa & normal biasa.. terpaksa terheret tertangguh 2 tahun impian mereka nak menikah... adalah di sebabkan perang meletus antara lanang gabrul dgn seluruh keluarga bakal mertuanya.. pengsan bakal mertuanya masuk ICU hospital tg karang di sergah lanang gabrul... 

Bakal mertuanya itu adalah seorang mahaguru terkenal seni persilatan jawa.. punyai ratusan murid seantaero negeri.. kurang berkenan dgn lanang gabrul yg dianggap budak hingusan tak boleh di bentuk tak boleh di kontrol... 

Pendekar tua cuba menunjukkan taringnya menyergah darah muda lanang gabrul.. lanang gabrul diciptakan sejak fitrah azali tidak kecut tatkala di sergah org gila.. what you give you gonna get back... sergahan di balas sergah... jantung tua pendekar terkecut lemah.. pengsan org tua tu...



Sedar dari pengsan di katil hospital.. 9 org anak kandung pendekar tua mengadap di birai katil dgn linangan air mata kerisauan.. 

anak lelaki sulung pada ketika itu berumur 40an cuba menenangkan 2 adik lelakinya yg berkepala baran.. 

Namun semuanya tertumpu menunggu suara yg bakal keluar dari pendekar tua yg baru sedar dari pengsan 13jam... ayat pertama yg keluar dari mulut pendekar tua itu hanya keluar... tatkala matanya terpandang anak daranya yg ke 7.. awek cinta hati si lanang gabrul..

Kata pertama kata muktamad dari pendekar tua... "aku takkan bagi ngko kawen dgn budak tu".. 


Berselang sebulan dua dari itu keadaan kembali reda.. anak dara pendekar mengadukan kepada lanang gabrul alkisah dialog bapanya itu di hospital tempoh hari... 

Mendengar akan alkisah itu lanang gabrul menjanjikan pada aweknya.. "aku tetap akan kawen dgn ngko & bapak ngko sendiri akan nikahkan kita".. pergghhh.. hero hindustan sudah intermission.... KAH KAH KAH....

Setahun kemudian tanpa di sangka2... pendekar tua sendiri telah menjemput lanang gabrul bertandang beraya kerumahnya utk cuba berbaik & lupakan yg lama.. 

Beberapa bulan berselang kemudian... pendekar tua sendiri buat pertamanya kalinya cuba nak menikahkan anak daranya sendiri... dgn lanang gabrul.. konflik & perang dua lelaki keras kepala itu tamat sepenuhnya bermula detik itu.. 

2 tahun lepas bernikah dgn anak dara pendekar.. lanang gabrul & isteri yakni bakal bidadari syurganya... di anugerahkan seorang putera lelaki sulung.. 

ketika itu bidadari si lanang gabrul sedang cuti bersalin 60hari duduk di rumah bapanya si pendekar tua... dlm bersembang dlm bersantai dlm bergurau... lanang gabrul cuba bermain akal dgn keluarga pendekar tua... 

Soalan di tuju pada pak mentua & mak mentuanya.. "anak yg baru lahir nih walaupun anak aku.. tapi bukan lah aku yg berkuasa penuh pada anak nih... kalo bukan aku.. siapa pulak yg berkuasa penuh pada anak nih?... 

otak kedua orang tua itu terpinga2 tak paham soalan berbelit-belit dari si lanang gabrul.. "okey kita tukar soalan lain plak... bini aku nih dulu sblom kawen.. siapa yg empunya?"...

Mak mentua yg dah ke makkah byk kali cuba menjawap.. "sblom kawen dulu bapaknya la yg punya".. konfiden lanang gabrul membengkeng(bantah).. "salah jawapan mak tu.. dia bukannya bapak punya dulu kini & selamanya.. tapi dia adalah milik ALLAH swt... 

sbb tu la dulu pernah byk kali org mintak bini aku nih kat bapak... semuanya masuk angin keluar asap.. kahkahkah.... walau bapak suka walau di ura-urakan calon menantu pilihan bapak.. akhirnya bapak menelan janji, org lain menggigit jari, aku jugak yg ketawa berdiri.. kahkahkah... 

Aku plak dari dulu sampai ke hari nih... belum pernah walau sekalipun aku mintak bini aku nih pada bapak.. nak buat apa aku mintak atau bodek pada tukang jaga @ gembalanya?... baik lagi aku mintak pada Pemilik(swt) yg sebenarnya... 

 
Modal aku cukup murah & cukup mudah.. aku cuma angkat tangan sekali je mintak.. 

ya ALLAH swt, aku nak kawen dgn budak tu.. NGKO bagi la aku kawen dgn dia.. amin... 

tau2 angin bapak reda sendiri... bapak sendiri yg terbukak hati & kesemuanya settle sendiri dgn baik... kahkahkah"... 

Terkedu terkulat terkelat tersengih pak mentua & mak mentua... malu sendiri terkenang usaha2 bangang mereka dulu2 nak pisahkan lanang gabrul dgn bidadari diciptakan ditakdirkan utknya.. 

cara zahir, cara batin, cara kasar, cara halus, cara psycology, cara kemenyan, cara solat hajat, cara bomoh.. 

kesemuanya gagal menewaskan suatu janji suatu jodoh suatu ketetapan dari ALLAH swt... 

Lanang gabrul bersaksi... adalah janji ALLAH swt itu sentiasa terrrramat benar.. setiap doa dari hamba2NYA akan senantiasa ALLAH swt kabulkan.. cuma yg selalu jadi problem... diri orang yg berdoa tu je... 

Kejap jadi hamba ALLAH swt... kejap hamba dunia.. kejap hamba nafsu.. kejap hamba duit.. kejap hamba yahudi... kejap hamba sultan fasiq.. kejap hamba internet.. kejap hamba anak bini.. kejap hamba melayu.. kejap hamba malaysia... kejap hamba setan.. kejap hamba kerja... kejap hamba riba... kalo camtu la pesennya konpem jawapnya hampa...

Hari ini tatkala ini di saat ini, pendekar tua pak mentua si lanang gabrul sedang kritikal sakit di wad hospital akibat di serang penyakit org2 tua.. 

Jiwa nan suatu masa dulu berdarah pendekar tak lagi dekar.. badan sasa sebesar ahli gusti Triple H suatu masa dulu kini dah jadi lembik seperti segumpal lemak besar tak berdaya tak lagi berupaya...

Nak ke tandas pun terpaksa di dukung oleh lanang gabrul yg suatu masa dulu di benci di simpang malaikat 44 katanya... kerana kaki pendekar tua tak daya lagi menanggung beban berat badan... 

anak2 nan ramai entah sibuk entah peduli akan kesakitan bapanya... hanya genangan air mata pendekar menjadi jawapan...

 

Dalam senyum dalam ketawa dalam mesra dalam baik sanggup anak kandung membiarkan bapa kandung mereka sedemikian.. 

namun pendekar tua itu sudah bersebati dengan bangang.. anak2 nan bangang sentiasa di sokong di anggap budiman.. 

Duduk hospital kerajaan kuat komplen servis tak bagus ubat di beri kurang berkesan.. namun parti keramat melayu umno masih lagi tersemat kemas di hati taman... 






 To Be Continued...





P/s kandis:-
Moral drpd al-kisah babak 1 nih ialah...
aaaaa... malam tadi gua tertidur beb... di keyboard...
moralnya lu pikir la sendiri... kahkahkah....

aku masih ada di sini barang 3-4 hari nih...
terpaksa aku tangguhkan bermusaffir aku kali nih sementara...
sebab terpaksa melayan al-kisah pendekar tua....

slmt dtg aku ucap pada geng baru anjungrakyat.... 
xnaksesat, azrul, hani, kesuke, nazri razak, si_gila_dari_timur & ramai lagi....
tq sbb support blog amatur cam anjungrakyat nih..






Sekian, Salam....

-kandis-

 .